Overig

Een boek over kolken in het Dollard gebied!

Westerwolde-Oldambt 15 maart 2024

Wat is er mooier dan er op uittrekken met z’n allen: de natuur in? Leden van IVN, KNNV (veldbiologie) en de Club Oldambtster Groen trokken er van 2014 tot heden vaak op uit om de natuur in en bij dijkdoorbraakkolken te onderzoeken. Het waren mooie excursies en inventarisaties. Vooral ook omdat de kolken wijd verspreid liggen in het vlakke gras- en akkerlandschap. Ze waren zo onbekend…. Er was geen samenhangend verhaal over de aanleg van de polders door dijkenbouw, en de dijkdoorbraken die plaatsvonden bij hevige stormvloeden. Enthousiast is de werkgroep Oldambt van afdeling IVN Westerwolde-Oldambt aan de gang gegaan om dat verhaal boven water te krijgen. En dat is gelukt. De natuurinventarisaties leverden niet alleen mooie plaatjes op, maar vertellen ook hoe de natuur zich in de kolken in de loop van eeuwen heeft ontwikkeld. De werkgroep heeft velen met zijn verhalen kunnen bereiken, zoals leerlingen van basisscholen, ambtenaren van de gemeenten Westerwolde en Oldambt, bewonersorganisaties, inwoners en organisaties met als interessegebieden cultuurhistorie en natuur.

Het was de moeite waard alles goed te documenteren en te beschrijven. En hoe kun je dat beter doen dan in een boek? Het fraai geïllustreerde boek kwam uit in december 2023: Het verhaal van de kolken in het Dollardgebied.  Mensen die het boek gekocht hebben zijn heel erg enthousiast over de kwaliteit van het boek. Stichting Landschap Oldambt schrijft in een recensie “Het Kolken boek is een prachtig geschreven en rijk geïllustreerde uitgave en een aanwinst in de literatuur over de ontstaansgeschiedenis van het polderlandschap.”

Het boek is te verkrijgen bij IVN Westerwolde-Oldambt (smit.ghanzi@home.nl) of bij de boekhandel en kost € 25,-.