Westerwolde-Oldambt

Sinds januari 2018 zijn de gemeente Vlagtwedde en Bellingwedde gefuseerd tot de gemeente Westerwolde. Dit heeft beide IVN afdelingen geïnspireerd om samen op pad te gaan. Samen op pad was tevens het motto van 14 september de officiële start van de nieuwe afdeling.

IVN instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid Westerwolde-Oldambt, zoals de volledige naam officieel luidt, is opgericht op 14 mei 2018. Tijdens een ledenvergadering op 10 juli 2018 zijn IVN Westerwolde en IVN Oldambt opgegaan in de nieuwe afdeling die kortweg IVN Westerwolde-Oldambt zal worden genoemd.

Logo Westerwolde-Oldambt PNG

De naam Oldambt is toegevoegd omdat in het verleden IVN Oldambt als werkgroep binnen de voormalige afdeling Bellingwedde is opgegaan. Deze toevoeging brengt duidelijker in beeld in welke gemeenten we actief zijn.

Voor de IVN geschiedenis klik hier!

IVN is een non-profit organisatie en voor iedereen toegankelijk. IVN organiseert activiteiten op het gebied van natuurbeleving, natuureducatie en duurzaamheid, waardoor de bevolking binnen het werkgebied wordt bereikt. Educatie en ondersteuning op onderwijsgebied. Het stelt zich tot doel activiteiten te ondernemen op het gebeid van natuurbeleving, natuureducatie en duurzaamheid. Bevorderen van kwaliteit, verbetering en bescherming van de natuur en landschap en duurzame leefomgeving op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Verder advies en ondersteuning voor overheden, verenigingen en stichtingen.

Onze afdeling organiseert activiteiten op het gebied van natuurbeleving, natuureducatie en duurzaamheid, waardoor de bevolking binnen het werkgebied wordt bereikt. Educatie en ondersteuning op onderwijsgebied. Tevens hebben wij werkgroepen ter vergroting van kennis en beleving.

BeverexcursieOp 14 september 2018 werd een openingshandeling verricht ter gelegenheid van de oprichting. Deze vond plaats op de parkeerplaats van het Kolkenproject in Oudeschans, bij de grens van Westerwolde en Oldambt.

Binnen de streek Westerwolde met zijn kleinschalige landschap en waar rust en ruimte nog gewoon is en de wijdheid van het Oldambt met zijn akkers en waar men kilometers ver kan kijken, liggen verschillende natuurgebieden, o.a. : De Lethe, de Ter Apelerbossen, Ter Borg, het Loosterveen, de Gaast, het Sellingerbos, de Tjamme, de Hoorndermeden en natuurlijk niet te vergeten: de Dollard!

Theater van de natuurHet zal u opvallen dat de riviertjes de Ruiten- en de Westerwoldse Aa een grote stempel drukken op landschap in Westerwolde en een deel van het Oldambt.  Ook invloed van De Dollard was/is zeer nadrukkelijk aanwezig in het landschap van het  Oldambt.

De toevoeging Aa, zoals bij de Ruiten Aa en Westerwoldse Aa, zou afgeleid zijn van het Gotische AHWA  terwijl dat woord weer is afgeleid van het Latijnse woord AQUA (=Water).  De naam Westerwoldse Aa zou dus niets meer of minder betekenen dan: “Westerwolds Water”.