Lieveheersbeestje

Coccinellidea

lieveheersbeestje lieveheersbeestje

Een diertje dat de mooiste naam draagt in heel het dierenrijk: het LIEVEHEERSBEESTJE. Maar eigenlijk is hij helemaal niet lief, hij is een gulzig vleesetertje onder de insecten.

Familie

Het lieveheersbeestje is familie van de kevers. Kevers zijn insecten met ronde lijven en harde vleugels. Zoals alle insecten hebben zij 6 poten. Er bestaan meer dan 5000 soorten lieveheersbeestjes. Er zijn er rode, gele, zwarte, met 2, 7, 14, of 24 stippen, zonder stippen, met haartjes….. Hoe verschillend ze er ook uitzien, toch behoren ze allemaal tot dezelfde soort.

Beschrijving
De soort die wij allemaal kennen is het zevenstippig lieveheersbeestje. We zullen dit diertje eens nader bekijken.
Zijn lichaampje bestaat uit 3 delen:
Kop, borststuk en achterlijf.  De poten en de vleugels zitten aan het borststuk. Dit zijn de typische kenmerken van alle insecten.
Op zijn kopje bemerken we grote en kleine witte vlekjes. Tussen die 2 vlekjes zitten de zwarte ogen. Op zijn rug zitten 2 stevige schilden. Dit zijn echter niet zijn
vleugels waarmee hij kan vliegen. Het zijn verharde vleugels (dekschild) waaronder zijn 2 dunne vleugels zitten.

Ontwikkelingsfasen

Bij het lieveheersbeestje ziet men bijna geen verschil tussen het mannetje en het vrouwtje. Meestal is het mannetje iets kleiner. Pas bij de paring wordt duidelijk wie het mannetje is, want deze klimt dan op de rug van het vrouwtje. Voordat het vrouwtje haar eitjes gaat afleggen gaat ze eerst flink eten. In een kolonie bladluizen zet zij dan haar eitjes af. De gele eitjes, zo groot als een speldenkop plakken aan de onderkant van bladeren, in kleine groepjes bij elkaar.
Na 6 dagen worden de eieren groenachtig en springen ze open. De larven kruipen er langzaam uit.
Ze zijn dan heel licht gekleurd. Na ongeveer 30 minuten zijn ze helemaal zwart. Na een paar uur gaan ze de omgeving verkennen op zoek naar voedsel. De bladluizen worden dan razend snel opgegeten door de nog kleinere larven.

De kleine veelvraat groeit snel en springt dan uit haar vel. Zo zal zij tot 3 keer vervellen. Na vier weken is de larve groot genoeg en zal zij zich met haar achterpoten vasthechten aan een blad . De larve is stijf en onbeweeglijk. Op dit ogenblik is zij aan het verpoppen. Na 8 dagen scheurt de pop open en kruipt het volwassen kevertje te voorschijn.
Op dit ogenblik is hij nog helemaal geel en zonder stippen.
De kleur wordt stilaan donkerder en de vleugeltjes verschijnen. Terwijl hij deze laat drogen worden zijn stippen stilaan zichtbaar. Na een paar uur is hij helemaal rood met zwarte stippen. Het kan nog een paar weken of maanden duren vooraleer hij de diep oranje-rode kleur heeft.

Bijzonderheden
Als men een lieveheersbeestje ziet denken de meeste mensen dat het aantal stippen zijn aantal levensjaren aanduid, maar dat is helemaal niet juist. De stippen krijgt hij allemaal tegelijkertijd. De mieren zijn geen beste vrienden met de Lieveheersbeestjes.. Mieren beschermen de bladluizen omdat die een zoete vloeistof afscheiden waar zij  verzot op zijn.

Slapen
Het Lieveheersbeestje is een dagdiertje dat een winterslaap doet samen in een groep. Ze zoeken beschutting in een gebouw, kruipen onder boomschors, stenen of bladeren. Soms overwinteren ze in door de mens gemaakte schutplaatsen.

Vliegen
De kevertjes leven meestal niet langer dan 1 jaar. De beestjes zijn ook nog goede vliegers, ze kunnen tot 50 km ver vliegen zonder te stoppen.

Nuttig?
Lieveheersbeestjes zijn beste vrienden van de kwekers van gewassen. Omdat zij een natuurlijk middel vormen tegen het bestrijden van bladluizen die de gewassen opeten, worden zij in grote getallen gekweekt. Dankzij deze diertjes komt er weeral
minder gif in ons milieu en zijn in staat om hele velden bladluisvrij te maken.

Ferdinand van Helden