Oirschot
Natuur in de Buurt
zondag24mei2020

Foto's maken en doorsturen in coronatijd door Adrie

In deze tweede periode van 27 april tot 23 mei werden maar liefst 120 foto’s toegestuurd van 10 verschillende personen met 108 soorten. Lia Adriaans(15), Frans v.d. Biggelaar(6), Ria Donatz(1), Wilma van Kaathoven(44), Freek Kemps(14), Loek Kuperus(2), Leo en Diny v.d. Laar(20), Joke Pijnenburg(2), Hanneke van Ruremonde(5) en Henk van Straten(12) leverden hun prachtige bijdragen.

Globaal werden 100 insectenfoto’s ingezonden. Slecht 4 planten, 3 zoogdieren, 7 vogels, 1 amfibie, 1 reptiel en een weekdier, de slak, 4 geleedpotigen. Enerzijds zijn er ook erg veel insecten, anderzijds worden ook vooral foto’s ingestuurd door leden van de insectenwerkgroep! Roodkopvuurkever-WvK-OirschotBijdragen van planten-, mossen- en korstmossen- en vogelliefhebbers zijn ook welkom voor onze derde periode en waar zijn de foto’s van paddenstoelen en zwammen.

Wilma stuurde dus de meeste foto’s in en nogal wat met insecten waarvan geen Nederlandse benaming is. Tenthredo campestris: ooit van gehoord? Maar ook een mooie Roodkopvuurkever en 42 andere soorten!Rietkruisspin met Roodstipbasterdweekschild-LA-Oirschot

Lia stuurde opnieuw een aantal heel mooie foto’s toe, wie verzint het: een Rietkruisspin met als prooi een Roodstipbasterdweekschild, een juweeltje van een foto. Maar ook van de Rosse metselbij zowel mannetje als vrouwtje op de prachtige kruidenbloem Borage.

Henk stuurde natuurlijk weer een aantal prachtige nachtvlinders, maar deze keer ook een prachtige foto van de zeldzamere neushoornkever (zie boven). Alle drie genoemden, Wilma, Lia en Henk nemen een prominente plaats in bij onze insectenwerkgroep.

Zonnedauw-LDvdL-OirschotDat geldt ook voor Diny en Leo. Zij fotografeerden een Hagedis, die ik niet verder op soortnaam kon brengen, en Kleine zonnedauw. Beekrombout, een libel,  Lindepijlstaart en Fraaie schijnboktor krijg je niet iedere dag voor je lens. Zij zetten deze mooi op foto.Bergveldwesp-FvdB-Oirschot

Frans stuurde evenals Freek een foto van een nest met jonge merels, maar Frans had ook oog voor de Bergveldwesp met een prachtig raat en een Boomkikker en het Groentje, een dagvlinder.

Groene specht-FK-OirschotFreek stuurde ook flink wat plaatjes, een aantal libellen en juffers, maar ook de Buizerd en de moeilijk te fotograferen Groene`specht die bezig was met zijn lievelingsmaaltje: mieren.

Koninginnenpage-JP-Oirschot

Een prachtige Koninginnepage kwam van Joke, samen met een paar vlinderpoppen.

Hanneke hield het bij een paar nostalgische foto’s van huisdieren om het huis.

Koolmees-LK-OirschotLoek stuurde foto’s van Rozenkever en een pas uitgevlogen koolmeesje met open gesperde bek: ik wil eten!

Een flink aantal: 120 foto’s en 108 soorten. En een flink aantal foto’s kwamen zonder naam. Mijn werkwijze is dat ik alle foto’s voorzie van naam en deze dus op alfabetische volgorde van soortnaam in een map zet. Verder zet ik bij iedere foto de initialen van de maker en de datum. Verder zo mogelijk de plaats waar de foto gemaakt is. En ja: bij hoge uitzondering geef ik soms een andere soortnaam aan de afbeelding, na controle via waarneming.nl en controle via google en ik zeker ben van de aanpassing.

Gezien het mooie resultaat en de goede deelname wil ik nog 1 periode doorgaan met foto’s in coronatijd, mede ook omdat ik hiermee veel ervaring opdoe voor mijn ingediende plan om in ons jubileumjaar 1000 soorten te spotten. Uiteindelijk voeg ik na de derde periode “foto’s in coronatijd” de drie bestanden bij elkaar om te kijken hoeveel soorten we totaal hebben.

Tot nu toe erg weinig planten, geen paddenstoelen en zwammen, geen mossen en korstmossen, geen enkel in het wild levend zoogdier en slechts een paar vogels. Er zijn nog zoveel unieke mogelijkheden om foto’s in de natuur te maken. Misschien helpt in de toekomst het project met cameravallen wat opgestart gaat worden in de nabije toekomst.

Periode 3 voor toesturen van foto’s in coronatijd start vanaf nu tot en met 30 juni. Wie gaan er nog meer meedoen en helpt mee om een beeld te krijgen van wat er leeft en groeit in Oirschot en omgeving. Wie stuurt ook foto’s toe aan a3vermeeren@kpnplanet.nl. Uiterlijk 30 juni; dan stopt dit projectje.

Rosse metselbij op Borage-LA-Oirschot