Artikelen van IVN Vijlen Vaals

Hans Phijl

1)

Ieder jaar is de vogelwerkgroep zeer druk in de weer om het vogelbestand van de gemeente in kaart te brengen. Hieronder vindt u het verslag van de vogelwerkgroep. Daarnaast zijn enkele grafieken hieronder te vinden over het aantal nestkasten dat wordt bijgehouden en een grafiek van het overzicht van verschillende vogelsoorten.
(met medewerking van Jacques Seezink)

vijlenvaals_vogelwerkgroep_2014.pdf

2)

In het kader van een onderzoek van de Zoogdiervereniging stuurt Hans Phijl van onze Vogelwerkgroep braakballen op die hij vindt bij de nesten en rustplaatsen van uilen. Na de benodigde formulieren ingevuld te hebben worden de braakballen naar de Zoogdierenvereniging gestuurd die ze op hun beurt weer doorsturen naar ervaren uitpluizenaars. Deze mensen pluizen de braakballen helemaal uit en onderzoeken welke dieren de uilen gegeten hebben aan de hand van de botjes die in de braakballen zitten.
Bij toeval vond één van deze onderzoekers een schedel van een hazelmuis in een braakbal die door Hans was opgestuurd.

vijlenvaals_kerkui_braakt_hazelmuis.pdf

Luc Stroman

1)

Een artikel dat Luc Stroman heeft geschreven in 2006 voor de zomereditie van het blad "Oase". Luc probeert in dit artikel op wetenschappelijke wijze een antwoord te vinden op de vraag of er een klimaatverandering is aan de hand van de aanvang van bloei van bepaalde voorjaarsplanten.

vijlenvaals_lucstroman_klimaatverandering.pdf

2)

In dit artikel van Oase Lente 2009, neemt Luc ons mee naar de natuurlijke verspreiding van stinzenplanten in de uiterste zuidoosthoek van ons land, "de Heebrig".

vijlenvaals_lucstroman_stinzenplanten.pdf