IVN natuur in Amsterdam
Insecten
zondag12nov2017

Petitie Red onze insecten

Het Duitse insectenonderzoek, dat half oktober naar buiten kwam en alle kranten haalde, sloeg in als een bom. Uit het onderzoek blijkt dat in bijna 70 Duitse natuurgebieden het aantal insecten de afgelopen 30 jaar met 75% is afgenomen. Ecologen van de Radboud Universiteit in Nijmegen verwachten eenzelfde ontwikkeling in de Nederlandse populatie.

Naar aanleiding van de Duitse studie begon tv-tuinman Lodewijk Hoekstra de petitie Code rood voor de natuur. Veel natuurorganisaties sloten zich aan bij de oproep van Hoekstra, zo ook IVN. Met de petitie riepen de organisaties de nieuwe minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), Carola Schouten, op tot actie om de massale afname van onze insecten te stoppen. De petitie is op 31 oktober aangeboden aan het kabinet en de volksvertegenwoordigers.

Een tweede petitie kan nog ondertekend worden. De petitie Red onze insecten werd gestart door Natuurmonumenten. De intensieve landbouw speelt een belangrijke rol bij de vernietiging van het leefgebied van talloze planten- en diersoorten. In geen ander Europees land is het gebruik van landbouwgif zo intensief als in Nederland. Natuurmonumenten wil samen met boeren de slag maken naar een natuurvriendelijke landbouw. Dit kan niet zonder steun van de minister van LNV.

Foto: Skinkie, CC0 1.0