Vleermuizen

Onder eigen dak

Heerlen 24 juli 2023

Dat je voor een leuk natuurverschijnsel niet ver hoeft te gaan, blijkt wel uit recente ervaring aan eigen huis. Vleermuizen hebben al lang mijn interesse. Dat werd versterkt door meerdere zeer interessante vleermuisexcursies met Alexander. Vliegende zoogdieren blijven immers tot de verbeelding spreken.

Al enkele jaren had ik af en toe de indruk dat ik een vleermuis onder de dakrand uit zag komen. Dit jaar viel het me op dat er ’s nachts schijnbaar muizen op onze tuintafel waren geweest. Vreemd, muizen zijn toch geen nachtdieren? Ook zat ons zolderraam opeens onder de muizenkeutels van buiten. Dat was nog vreemder want hoe komen die beesten zo hoog?

Een paar weken geleden ontdekte we tijdens een warme zomeravond dat er meerderen vleermuizen uit de spouw en onder de dakrand vandaan kwamen. Wauw, vandaar die keuteltjes: vleermuiskeutels dus! Na een bezoek van Alexander, met batdetector, bleek dat er 40 dwergvleermuizen in de spouw zaten. De jongen niet meegeteld want die verblijven binnen. Een ware kraamkolonie vleermuizen en dat onder eigen dak! Inmiddels is de kraamkolonie uit elkaar gevallen: de jonge vleermuizen hebben hun eigen vleugels uitgeslagen en hebben de kraamkolonie verlaten.

Daarmee is het verhaal nog niet ten einde want onlangs ontdekte ik dat er nog een vleermuissoort onder ons dak verblijft: de laatvlieger. En dat is best bijzonder. Als je die kleine dwergjes bent gewend, schrik je echt van de grootte (van een merel). Prachtig dat we twee vleermuissoorten aan onderdak kunnen helpen!

Cissy, vrijwilliger en deelnemer aan de afgelopen Natuurontdekkingsreis Parkstad.

afbeelding: Laatvlieger