Insecten en bodemdieren

Lezing over de Aziatische hoornaar in bibliotheek Heerenveen

Heerenveen 19 april 2024

De bibloitheek organiseert deze interessante lezing op 13 mei.

Jeen Geertsma geeft de lezing over de Aziatische hoornaar in de bibliotheek aan het Kuperusplein 48 in Heerenveen.

Het begint om 19.30 uur en de toegang is 3,50 voor leden en 5 euro voor niet-leden van de bibliotheek, inclusief koffie of thee.

Aanmelden kan op bmf.nl of bij de servicebalie.

De Aziatische hoornaar is een invasieve exoot. Dat is een plant (of dier) dat door menselijk toedoen in een nieuw gebied terechtkomt en schade toebrengt aan economie of gezondheid of biodiversiteit.  In het geval van de Aziatische hoornaar wordt schade toegebracht aan alle drie. Provincies, waterschappen en gemeenten, maar ook particulieren, hebben er steeds meer last van. Bekendste voorbeeld van de invasieve exoten is de muskusrat, maar “nieuwe” exoten komen eraan. Zoals de Aziatische hoornaar, die hele bijenvolken opeet, maar ook vlinders, zweefvliegen en andere insecten. Het gevolg is dat er minder insecten zijn die planten bestuiven en bevruchten. De imkers zijn er al heel intensief mee bezig, om een ramp te voorkomen. Het lijkt wel of de rest van het land en de overheden dit niet zien aankomen.

Jeen Geertsma is binnen de Friese imkervereniging actief om de Aziatische hoornaar “buiten de deur” te houden. Hij geeft een boeiende presentatie over dit actuele onderwerp.