Gemert Bakel Milheeze De Rips
Landschap
zaterdag25jan2020

Werken in de natuur bij de Bakelse Plassen

Samen aan het werk bij de Bakelse Plassen

Vanaf 1986 word op deze locatie grint gewonnen en is er een prachtige watervogelrijke waterplas ontstaan. In 2011 is men hier begonnen met het realiseren van de herinrichting van het gebied voor natuurcompensatie.  Na het opbrengen van heidemaaisel is hier een geleidelijke overgang van de oevers naar natte en droge heide ontstaan waar ondertussen o.a de Zonnedauw , gewone dophei , struikheide en de moeraswolfsklauw voorkomen , en de levendbarende hagedis  en heidekikker zijn habitat heeft gevonden. Ook de aangelegde oeverzwaluwwanden worden jaarlijks goed gebruikt door de broedende oeverzwaluwen.

zonnedauw bakelse plassen Deze droge en natte heide heeft natuurbeheer nodig, en daarom zet IVN Gemert-Bakel zich op de donderdagen in om jong boomopschot uit te dunnen om deze zeldzame planten met bijbehorende vlinders en insecten  de kans te geven.  Zo is bijvoorbeeld de gewone dopheide de waardplant van  zeldzame soorten als het Heideblauwtje, het Groentje en de Heidesabelsprinkhaan.  Iedereen die graag in de natuur werkt en hiermee een bijdrage levert aan de biodiversiteit in Gemert-Bakel is van harte welkom om mee te komen helpen.

We werken de komende donderdagen vanaf 09:30u tot 12:30u aan de Noord-oever van de Bakelse Plassen gelegen aan het laatste stukje van de Kaak te Milheeze.  Goede werkhandschoenen a.u.b zelf meenemen.  We verwijderen zaailingen van berken en dennen door ze uit te trekken of af te knippen en daarna op een ril te leggen.

Samen werken voor biodiversiteit      bakelse plassen