Eetbare tuin thema van Nationale Tuinweek

Ik loop warm voor de toekomst van de Aarde. Jij?
Samen voor een mooi en duurzaam land

Tuinieren is ‘hot’. De Nationale Tuinweek in de derde week van juni sluit aan bij een groeiende belangstelling voor tuinieren. Terwijl de evenementen zijn afgelast, hebben veel mensen nu meer tijd voor de tuin. Misschien is dit wel het beste moment om te experimenten met eetbare planten in je tuin of op je balkon. Begin eenvoudig!

Eetbare tuin: puur genieten
Zelfgekweekte producten uit de natuur, opgegroeid zonder gif, kunstmest en bestrijdingsmiddelen… heerlijk toch? Je eigen biologische voedsel zien groeien en vooral ervan proeven zijn een beloning voor elke moestuinier. En de bonus: je hoeft minder vaak naar de winkel en je vangt buiten meer vitamine D.

Zin gekregen? Begin eenvoudig en combineer je bloementuin met wat kruiden en groenten of klein fruit. Het moet plezierig blijven! Pluk lekkere aardbeien tussen de violen of oogst wortels naast de afrikaantjes. Ook tomatenplanten doen het goed in de bloemenborder. Een kruidenhoekje met bijvoorbeeld peterselie, bieslook en tijm is handig voor veel gerechten. En wat te denken van munt en citroenmelisse voor een lekkere kop thee!

Volkstuin voor jong en oud
Heb je thuis weinig ruimte, dan biedt een volkstuin uitkomst. Voor een paar tientjes per jaar kun je er een huren. Het beeld van gepensioneerde mannen die er tuinieren is wat achterhaald. Tegenwoordig komen er ook jongere mensen die biologisch willen eten, onder wie ouders die met hun kinderen graag in de tuin en natuur actief zijn en al doende leren. Iedereen heeft zo zijn redenen om een volkstuin te huren maar wat gemeenschappelijk is: niemand komt er met echte tegenzin. Je gaat erheen voor je hobby of om ‘even eruit’ zijn. Vooral in deze onzekere tijd is dit heerlijk ontspannend!

Tuinier met meer (plezier)
Hoe je hem ook wil indelen, invullen en aankleden, je kunt al je creativiteit kwijt in het ontwerpen en aanleggen van je eigen volkstuin. Je tuiniert er op de biologische manier zoals jij wilt.

Een volkstuin kan financieel gunstig uitpakken maar levert je meer voordelen op dan alleen je oogst:

Bij twijfel: doen!
Dus waarom, als je twijfelt, het niet gewoon eens een jaar proberen? Je bent daarna een ervaring rijker en je weet of het de moeite waard is. Wil je met theeplanten beginnen? Kijk dan voor tips op www.groei.nl/actueel/nieuws/10-planten-voor-thee-uit-eigen-tuin. Op de website Groei.nl (Groei & Bloei) vind je volop tips voor moestuiniers. Ook de website van Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren) is een handige hulp.

Door Plonie van Campen en Liesbeth Dirkse