onderzoek vernatting bos Bloemen en planten

Citizen science en de werkgroepen

Emmen-Coevorden 28 november 2022

Wat is er mooier voor een werkgroep dan het nuttige met het aangename te verenigen…

Natuurlijk ga je als lid van een vogel- of plantenwerkgroep graag op pad om te genieten van datgene waarin bent geïnteresseerd.

Als vogelliefhebber is een tripje naar vogeleldorado Texel of naar Groningen voor de Grauwe Kiekendief natuurlijk niet te versmaden. Gewoon vogels kijken is al prachtig, ook dicht bij huis, maar als je tevens de wetenschap een handje kunt helpen door aan monitoring te doen maakt dat het extra leuk. Dat geldt ook voor de plantenliefhebber. Je kunt genieten van planten door ze te bekijken en ze te determineren, maar als je tegelijk je waarnemingen door kunt geven ten behoeve van de wetenschap geeft  dat je hobby een extra dimensie.

Floron (Floristisch Onderzoek Nederland) schrijft hierover het volgende:

Onze vrijwilligers zijn van onschatbare waarde Welke planten gaat het voor de wind, en welke hebben de wind tegen? Vragen die we dankzij de enthousiaste en vakkundige inzet van vele honderden vrijwilligers kunnen beantwoorden. De door vrijwilligers verzamelde gegevens zijn van onschatbare waarde voor de doelstelling van FLORON: het beschermen van de wilde flora in Nederland’.

De basisinventarisatie-eenheid bij FLORON inventarisaties is het kilometerhok. Het uiteindelijke doel van deze inventarisaties is om voor alle plantensoorten, iedere tien jaar, een landsdekkend overzicht te krijgen van de verspreiding. Het uiteindelijke resultaat van deze inventarisaties zijn verspreidingskaartjes waarop staat aangeven waar een soort binnen een bepaalde periode is waargenomen. De verspreidingsgegevens worden door FLORON ook gebruikt voor het berekenen van trends in voor- en/of achteruitgang en het actualiseren van de Rode Lijst. In totaal worden jaarlijks zo’n 30.000 uren aan vrijwilligerswerk besteed aan het inventariseren van flora.

Wij zijn dit jaar ook van start gegaan met het inventariseren van onderstaand kilometerhok.

kilometerhok plantenwerkgroep

Dit houdt in dat alle voorkomende planten in dat gebied worden ingevoerd in een app. Elke soort hoef je maar één keer te vermelden. We hebben het hok drie maal bezocht op verschillende plaatsen, eind augustus voor het laatst. De resultaten zijn naar Floron gegaan. Komend voorjaar kunnen we een ander kilometerhok kiezen.

Ook zijn we betrokken bij een project van Staatsbosbeheer wat gaat over vernatting van het bos en de gevolgen voor de plantengroei. Hier komt vooral kennis van de verschillende mossen bij kijken. In de vorige Natuurkijker is dat al aan de orde geweest.

fraai veenmos

We onderzoeken nu vier quadranten (vierkanten van plm. 10×10 meter) in het Sleenerzand. Vorig jaar zijn er twee uitgezet en dit najaar ook twee. We hebben nu eerst de zogenaamde nulmeting uitgevoerd. Over een paar jaar gaan we kijken wat de vernatting met de beplanting heeft gedaan.