Tuin en moestuin

Jouw tuin diervriendelijk maken? Deze 3 tips helpen je op weg

Met een groene tuin geef je vogels, insecten en andere dieren een thuis. Zo’n tuin vol leven is niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook nuttig. Dieren helpen je tuin gezond en vrij van plagen te houden. Zo helpen bijen bij de bestuiving van planten en lieveheersbeestjes eten graag bladluizen. Maar hoe maak je jouw tuin aantrekkelijk voor dieren? Deze drie tips helpen je op weg.

Tip 1: maak je tuin toegankelijk voor dieren

Zorg dat dieren makkelijk in je tuin kunnen komen, door bijvoorbeeld voor een groene haag te kiezen als tuinafscheiding. Door deze ‘levende schutting’ kunnen dieren zoals egels makkelijk hun weg vinden naar jouw tuin. Kies je toch voor een houten schutting? Maak dan een afgewerkt gat in de schutting van 15×15 cm, zodat egels, kikkers en padden je tuin in en uit kunnen komen.

Tip 2: zorg voor voldoende schuilplekken

Dieren ontdekken vanzelf je tuin als je tuin voldoende schuilplekken, nestmogelijkheden en voedsel biedt. Kies bijvoorbeeld voor bomen en hagen met een dichte takkenstructuur, zodat vogels hier beschutting kunnen vinden en zich kunnen nestelen. Egels kun je een schuilplek geven door een rommelig hoekje van bladeren en takken te maken. Plant inheemse bessendragende struiken, zodat vogels van de bessen kunnen smullen. Met een natuurlijke tuinvijver verwelkom je waterleven én zorg je voor voldoende drinkwater voor dieren. Als je tuin niet groot genoeg is voor een vijver, kun je ook een waterschaal neerzetten. Ook in de winter zijn drinkwater plekken belangrijk.

Tip 3: kies voor bloeiende planten het hele jaar door

Door verschillende soorten bloemen te kiezen die in verschillende maanden bloeien, hebben bijen en vlinders voldoende voedsel van het vroege voorjaar tot de late herfst. Koop de planten het liefst biologisch, dan zijn ze niet behandeld met middelen die giftig zijn voor bijen en andere insecten.  Daarnaast kun je het beste kiezen voor inheemse plantensoorten: dit zijn soorten die van nature in Nederland voorkomen. Daardoor zijn ze beter voor dieren die hier ook van nature voorkomen en hebben ze minder onderhoud nodig.

Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het vergroenen van jouw tuin? Met onze Tuiny kant-en-klaar pakketten maak jij gemakkelijk van jouw tuin een groene oase die bruist van het leven. Kijk hier voor het complete aanbod.

Week van de Groene Tuin

Elk voorjaar vindt de ‘Week van de Groene Tuin plaats. Deze week staat volledig in het teken van het vergroenen en verduurzamen van tuinen, balkons en straten.

Door je tuin, balkon of straat te vergroenen en te verduurzamen zorg je voor minder wateroverlast en hittestress die worden veroorzaakt door het veranderende klimaat. Met groen verwelkom je ook insecten, vogels en andere dieren en draag je daarmee bij aan biodiversiteit. Bovendien krijgen plagen en onkruid in een evenwichtige tuin minder ruimte en zijn minder chemische bestrijdingsmiddelen nodig.

Samen met een groot aantal partners, waaronder IVN, organiseert Milieu Centraal de Week van de Groene Tuin. Samen zetten we ons in om Nederlandse tuinen te vergroenen en ontwikkelen we initiatieven om inwoners te helpen hun tuin klimaatadaptief en biodivers in te richten. De Week van de Groene Tuin is in 2020 voor het eerst opgezet door Stichting Steenbreek en NL Greenlabel.