Bomen en struiken

Tiny Forest ontvangt VHG Groenprijs op Duurzame Dinsdag

Tiny Forest 16 januari 2023

Het initiatief ‘Tiny Forest’ is dinsdag 6 september, tijdens Duurzame Dinsdag, bekroond met de VHG Groenprijs 2022. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een groen initiatief dat mens en natuur dichter bij elkaar brengt. Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) is partner van Duurzame Dinsdag. Daarmee wil de branchevereniging de aandacht vestigen op de waarde van het natuurlijke groen in de verduurzaming van Nederland.

Tiny Forest is een initiatief van IVN Natuureducatie Amsterdam. Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems minibos, zo groot als een tennisbaan. Deze bossen, met zo’n 40 verschillende soorten bomen en heesters, zijn niet alleen een paradijs voor insecten, vlinders en vogels, ook voor buurtbewoners en kinderen. Een Tiny Forest op een schoolplein kan dienen als buitenlokaal waar kinderen leren over de natuur. Naast deze voordelen, zorgen deze bossen ook voor verkoeling, waterberging en verbeteren ze de luchtkwaliteit.

Met hoveniers

Initiatiefnemer Daan Bleichrodt is heel blij met deze erkenning: “Ik ben al 8 jaar bezig om samen met hoveniers, buurtbewoners, gemeenten en kinderen Tiny Forests aan te leggen. Samen maken we de stad groener en brengen we de natuur dichter bij kinderen.” Tot nu toe zijn er al 250 minibossen aangelegd in buurten, tuinen, op schoolpleinen en bedrijventerreinen.

Naast Tiny Forest waren ook Peel Natuurdorpen en de bijen-cao genomineerd voor de VHG Groenprijs. Alle drie de genomineerden krijgen hulp van VHG om het initiatief verder te brengen. De winnaar ontvangt bovendien een wisseltrofee en een bedrag van € 1000,-.

Duurzame democratie

Duurzame Dinsdag biedt een podium aan duurzame ideeën en initiatieven. Minister Rob Jetten van Klimaat en Energie nam namens het kabinet een koffer in ontvangst met ruim 300 duurzame initiatieven en ideeën uit de maatschappij. Ook werden duurzame lintjes en prijzen uitgereikt. Schrijfster Eva Rovers sprak de Duurzame Troonrede uit. Zij stelde de vraag hoe duurzaam onze democratie eigenlijk is en hield een pleidooi voor ‘het burgerberaad’: een groep willekeurig gekozen mensen die een representatieve afspiegeling vormt van de maatschappij. Deze groep buigt zich over een complex maatschappelijk probleem en doet aanbevelingen voor nieuw beleid.

De Duurzame Dinsdag-koffer

De Duurzame Dinsdag-koffer bevat jaarlijks honderden duurzame ideeën en initiatieven op het gebied van circulaire economie, voedsel, natuur, energie, klimaat of sociale innovatie, uit alle hoeken van onze samenleving. De meest duurzame, innoverende en onderscheidende ideeën en initiatieven maken kans op prijzen en de mogelijkheid om het idee of initiatief een extra impuls te geven.

Foto: Daan Bleichrodt en zijn collega Ian Mostert van IVN Natuureducatie ontvangen de VHG Groenprijs 2022 uit handen van Arne Weverling namens Koninklijke VHG.

Bron: VHG