Een jaar later… Zeeland’s eerste Tiny Forest groeit als kool!

Tiny Forest 19 mei 2020

Omroep Zeeland bracht onlangs een bezoek bij het eerste Tiny Forest in Zeeland in Kortgene. Samen met wethouder Schenkelaars van Noord-Beveland werd bekeken hoe het inheemse bos er nu bij staat. Momenteel staan er zeven Tiny Forests in Zeeland en de achtste wordt dit najaar geplant in Middelburg. Uit de tussentijdse rapportage van een langlopend onderzoek naar de biodiversiteit van Tiny Forests blijkt dat het vele honderden verschillende plant- en diersoorten leven aantrekt.

Tiny Forest Het Slingerpaleis is in februari 2019 geplant door 140 leerlingen van OBS de Zuidvliet en was het eerste mini bos van Zeeland.  Het bos begint al aardig vorm te krijgen en groeit – ondanks de droogte van zomer 2019 – erg goed. Dit komt mede door de mulchlaag van stro die de bodem bedekt en zo minder gevoelig is voor uitdroging. Het Tiny Forest groeit veel harder dan aangeplante reguliere plantsoenen. De bomen zijn al boven de 2 meter gegroeid, de eerste egels wonen er en de elzenhaantjes smullen van de blaadjes van de bomen. De mussen hebben het bos in de polder ook ontdekt, maar er wordt nog niet gebroed in het bos. Het bos is opgezet met een slingerpad, zodat buurtbewoners er doorheen kunnen wandelen. En op het fietspad er omheen kan iedereen zien hoe hard alles groeit. Op Boomfeestdag afgelopen maart zijn door leerlingen van de school de paden en het buitenlokaal van nieuwe houtsnippers voorzien.

Door de corona is de safari met de leerlingen om het bos te meten en soorten te inventariseren nog even uitgesteld. Het is wachten tot de kinderen er weer les in de buitenlucht kunnen krijgen over de natuur en ze zelf kunnen gaan speuren.

Bekijk hier het item op Omroep Zeeland en bekijk hoe het bos er nu uit ziet.

Video Tiny Forest Slingerpaleis

Over Tiny Forest®

Een Tiny Forest® is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur en buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek.

Citizen Science onderzoek Wageningen

Uit de tussenrapportage van het biodiversiteitsonderzoek, waarbij 148.255 waarnemingen zijn gedaan, blijkt dat Tiny Forests honderden verschillende plant- en diersoorten aantrekken. Vrijwilligers hebben in totaal 595 dier- en plantsoorten gevonden. Dit varieert van regenwormen en duizendpoten tot spinnen en kikkers. Dit is exclusief de circa 40 verschillende soorten bomen en heesters die standaard in een Tiny Forest staan. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Wageningen Environmental Research (WENR) in samenwerking met tientallen speciaal getrainde IVN-vrijwilligers, ofwel citizen scientists. Zij monitoren sinds februari 2019 zeven Tiny Forests in Almere, Delft, Ede, Utrecht en Zaanstad.