Tessa: ‘In mijn bovenbouwgroep, zag ik de uitwerking van de huidige maatschappij op de kinderen; bijvoorbeeld in hun liefde voor spullen en tegelijkertijd ook in hun wegwerpattitude, want alles is vervangbaar, toch? Naar aanleiding hiervan heb ik onderzoek gedaan over de ontwikkeling van duurzaam bewustzijn bij kinderen.’
‘Ik verdiepte me in literatuur op het gebied van duurzaamheid. Hierdoor kwam ik tot schokkende inzichten over hoe we er voorstaan met onze planeet. Door de manier waarop we nu met aarde omgaan, is onze toekomst en die van onze kinderen in gevaar. Dit inzicht was voor mij de drive om mijn levensstijl te veranderen én om duurzaam onderwijs vorm te geven.’
Na een bijzondere periode waarin zij het ene na het andere impactproject uitrolt met haar bovenbouwklas, die bekend komt te staan als ‘de duurzame klas’, zegt ze haar baan als leerkracht op. In het schooljaar 22’-23’ bezoekt ze verschillende scholen waarbij de aarde en de verbinding met natuur aan de basis liggen van het onderwijs. Tessa: ‘De ervaringen die ik hier opdeed, vormden – en vormen – de inspiratie voor het schoolconcept van Terrawijs.’
Kantelpunt
We staan op een kantelpunt in het stichtingsproces van Terrawijs. Er is de afgelopen jaren veel werk verzet om de droom te realiseren, maar de afgelopen maanden krijgt de uitwerking steeds verder vorm. In augustus, de start van het schooljaar ‘25/’26, opent Terrawijs haar deuren. Er is een schoolgebouw beschikbaar gesteld door de gemeente. Het ontwerp voor de buitenruimte is klaar. De eerste aanmeldingen lopen binnen. Een bouwteam van vrijwilligers draagt, elk vanuit een eigen expertise, bij aan de totstandkoming van de school. De afgelopen jaren is veel werk verzet en dat werpt nu vruchten af. Tegelijkertijd is er meer te doen dan ooit.