Onze visie

IVN Natuureducatie zet zich in voor natuurrijke kinderopvang. Daartoe werken we samen met kinderopvangorganisaties die natuur als uitgangspunt willen nemen voor de opvang. We helpen om medewerkers, kinderen en natuur tot bloei te laten komen. Voor ons is ieder kind uniek, heeft zijn eigen plek in de wereld en ontwikkelt zich op zijn eigen wijze. Ieder kind heeft zijn eigen interesses en kwaliteiten, zijn eigen natuur. Kinderen zijn daarbij al op jonge leeftijd in staat om verantwoordelijkheden te dragen en keuzes te maken. Kinderen maken onlosmakelijk deel uit van de natuur om hen heen, al raken ze in de huidige maatschappij vaak vervreemd van deze natuur. Wij willen kinderen in contact met natuur laten groeien en bloeien.

Natuurkr8

IVN en Humankind kinderopvang en -ontwikkeling bezegelen hun jarenlange samenwerking met Natuurkr8! Een groene beweging, die steeds meer kinderen onderdompelt in de natuur en de wereld een beetje mooier maakt. We delen een missie: zorgen dat kinderen meer buitenspelen in de natuur. De 30.000 kinderen van Humankind zijn het startpunt: we trainen natuur pedagogisch medewerkers voor onze locaties, richten natuurlocaties in en betrekken ouders, scholen en verenigingen. Met Natuurkr8 maken we die missie concreet.

De kracht van de natuur

Wat is die natuurkracht precies? “Dat is jezelf ontdekken in de natuur,” zegt Marc Veekamp, senior projectleider Kind &natuur bij IVN Natuureducatie. “Bijvoorbeeld in de verbazing over de snelheid van een konijn of de sprongen van een kikker. Of het fijne, vrije gevoel van het lopen op blote voeten in het gras, het voelen van de koude wind op je huid en het smelten van de sneeuw in je hand. Maar ook het tot rust komen, je gedachten ordenen, verbinding voelen met de natuur, dat alles is natuurkracht. En natuurkracht geeft zelfvertrouwen, balans en energie, dat noemen we superkracht.” In natuurrijke kinderopvang, waar kinderen worden ondergedompeld in de natuur, ontwikkelen kinderen die waardevolle en belangrijke natuurkracht.

Natuurpedagogiek

Het pedagogisch handelen in natuurrijke kinderopvang volgt de natuur van het kind. Pedagogisch medewerkers spelen in op de nieuwsgierigheid en behoeftes van ieder kind. Het betekent een proces gestuurde werkwijze met veel regie bij de kinderen. Pedagogisch medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd voor natuurpedagogiek. Ze begeleiden kinderen vanuit eigen, positieve en diepe natuurervaringen. Gedurende de dag spelen natuurlijke materialen en systemen een centrale rol, zowel binnen als buiten en zowel bij de opvang als in de wijk. Zo betrekken zij kinderen bij de leefwereld om hen heen en hun relatie daartoe.

Natuurrijke, uitdagende omgeving

Om dit mogelijk te maken, werken we aan een natuurrijke, uitdagende omgeving waarbij binnen en buiten in elkaar overlopen. Kinderen leren zorgen voor de natuur en omgaan met verantwoorde risico’s. Kinderen zijn voor een groot deel buiten, waar ze tijd hebben om te ‘scharrelen’: hun eigen nieuwsgierigheid te volgen in interactie met de natuurlijke omgeving.

Meer weten?

Onderzoek

Onderzoek toont aan dat tijd doorbrengen in de natuur een positieve invloed heeft op kinderen. Heb je bewijs nodig? Op de pagina voor primair onderwijs hebben we alle onderzoeken verzameld.

Inspiratiedag Natuurkr8

Wil je beter kennismaken met Natuurkr8? Dan is onze incompany inspiratiedag Natuurkr8 wellicht iets voor jou.