Vrijwilligerswerk in de natuur

Meer dan 6.000 vrijwilligers zetten zich actief in voor de missie van IVN: mensen verbinden met de natuur. Hier zijn wij enorm trots op! Want zonder hen geen IVN. Als vrijwilliger bij IVN organiseer je activiteiten in en over de (lokale) natuur.

Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Ook als je interesse hebt in een bestuursfunctie of je digitale vaardigheden in wil zetten voor een groenere wereld zijn er volop mogelijkheden.

Bekijk alle vrijwilligersvacatures

Lokaal vrijwilligerswerk

De meeste vrijwilligers zijn actief bij een van de 162 IVN afdelingen in Nederland. Bij een afdeling kun je je aansluiten bij een werkgroep rondom een thema. Het aanbod verschilt per afdeling, maar je kunt denken aan thema’s als vogels, natuurfotografie, planten, natuurgidsen, scholen, natuuronderhoud en insecten. Je bepaalt zelf voor welke activiteiten jij je inzet, afhankelijk van waar jouw passie en interesse naar uit gaat.

Door samen aan de slag te gaan en kennis en ervaringen te delen, leer je op een leuke manier meer over de natuur en kun je deze kennis ook weer op anderen overbrengen. Ben je benieuwd naar de werkgroepen van de IVN afdeling bij jou in de buurt?

Naar het afdelingsoverzicht

Landelijk vrijwilligerswerk

Daarnaast kun je je ook inzetten voor landelijke campagnes, zoals Schone Rivieren en Fête de la Nature of kun je je aan de slag als natuurouder op scholen. Verder heeft IVN landelijke jeugdwerkgroepen zoals WoesteLand en NatuurOntdekkers, en de landelijke werkgroepen Websupport en het Cursushuis. Deze werkgroepen bestaan helemaal of grotendeels uit vrijwilligers. Meer informatie hierover vind je op het intranet Ons IVN, waar je toegang tot krijgt als je lid bent van IVN.

kleuters en leerkracht in buitenlokaal op school

Ben je enthousiast geworden? Meld je dan aan als vrijwilliger! Schrijf je direct in bij één van de landelijke campagnes of word lid van IVN en sluit je aan bij een lokale afdeling. Hier kun je een groen netwerk opbouwen en je samen met anderen inzetten voor de (lokale) natuur. Ook kun je deelnemen aan landelijke en regionale inspiratie- en scholingsdagen, activiteiten van jouw afdeling en ben je verzekerd tijdens je vrijwilligerswerk via onze collectieve verzekeringen.

Aan de slag