Provincie Utrecht en IVN werken met servicepunt aan meer groene schoolpleinen in de regio
Om schoolpleinen te vergroenen en een meer aantrekkelijke speelomgeving te maken, gaat de provincie Utrecht samen met IVN Natuureducatie een servicepunt opzetten. Het servicepunt zal inspiratie, informatie en ondersteuning bieden aan basisscholen die aan de slag willen met hun schoolplein.
”Vivian van Deel van IVN : “Er zijn al diverse initiatieven in de provincie voor een groenblauw plein, maar die staan vaak op zichzelf. De provincie wilde daarom een centraal servicepunt oprichten om scholen te ondersteunen. Omdat wij de kennis in huis hebben, geven wij dit nieuwe servicepunt invulling.” Naast de totstandkoming van het servicepunt financiert de provincie een aantal pilotprojecten.
Servicepunt en pilotprojecten
Een groene leefomgeving draagt bij aan de gezondheid van jong en oud. Een plek waar relatief vaak nog weinig groen is, is het schoolplein. Vivian van Deel, projectleider IVN: “Naast het servicepunt, starten we met de pilots op basisscholen in de provincie Utrecht. Een van de pilotscholen is een basisschool in de Utrechtse wijk Kanaleneiland Het Schateiland. Samen met de scholen gaan we een keuze maken voor één of enkele aanpassingen van het plein. Denk aan bijvoorbeeld een wadi, een voedselbosje of een wilgenhut. Het gaat daarbij niet alleen om het resultaat, maar ook om de te nemen stappen op weg naar een groen plein. Welke obstakels kom je tegen en hoe krijg je de financiering rond?”
De opgedane ervaringen zijn input voor het servicepunt om meer scholen te helpen. Het kennis- en informatiepunt wordt na de zomer gelanceerd. Net als de stimuleringsregeling van de provincie om meer scholen te stimuleren met het vergroenen van het plein. De regeling maakt deel uit van het provinciale Programma Klimaatadaptatie.
Verlengstuk van een leslokaal
Naast een leuker speelterrein krijgt een groen plein nog een functie: dat van buiten leslokaal. Op het plein zijn veranderingen als gevolg van weer, seizoenen en klimaat beleefbaar. Daarmee raken kinderen al vroeg betrokken bij deze problematiek en bij tastbare groene oplossingen.
Pilotschool Het Schateiland
Henk ten Hoeve van basisschool Het Schateiland in Utrecht: “Ik ben al lange tijd bezig met duurzaamheid en het milieu en heb dit ook altijd in mijn lessen meegenomen. Vijf jaar geleden kregen we een nieuw schoolgebouw met zonnecollectoren. Dat was een startpunt van meer ‘groen.’ Ik maakte me sterk voor het behoud van de bomen op het plein tijdens de nieuwbouw, bomen met fijne schaduwplekken tijdens hete dagen. En begon teamleden en de ouderraad te enthousiasmeren voor verdere vergroening. We startten met houtsnippers en wat boomstammen aan de rand van het plein, dat gaf de kinderen een nieuwe speelervaring. Voor natuuronderwijs gaan we nu regelmatig naar het nabijgelegen park Transwijk. Hoe mooi zou het zijn als we deze lessen ook op ons eigen plein kunnen geven, door er een voedselbosje te maken en een kleine moestuin. De weg hiervoor naar IVN voor advies was snel gevonden en zo zijn we nu pilotschool.”
“Mijn ervaring is dat leerlingen graag spelen. En insecten van dichtbij interessant vinden. Een insecten snuffelhoekje op het plein maakt dat mogelijk. Kinderen leren zo dat insecten niet ‘eng’ zijn, maar juist een nuttige functie hebben. Wil je starten met het vergroenen van een plein, dan hoeft niet meteen het hele plein op de schop. Je kunt beginnen met kleine hoekjes. Het moet ook praktisch haalbaar zijn.”
Bijdragen
Een vernieuwd schoolplein kan een nieuw groen eiland in de buurt vormen, waar betrokkenen samen mee aan de slag gaan en voor het onderhoud zorgen. De maatregelen hebben daarmee niet alleen impact op de school zelf, maar kunnen van positieve invloed zijn op de hele buurt.