Onderzoek jouw schoolpleinklimaat met Pientere Schooltuinen
Dit schooljaar zijn leerlingen van 16 scholen in de provincie Utrecht van start gegaan met het ‘pienter maken’ van hun eigen schoolplein. Met het project Pientere Schoolpleinen leren kinderen op een leerzame en leuke manier over klimaatadaptatie en onderzoek doen, en hoe dit zich vertaalt naar hun eigen schoolomgeving.
Steeds meer onderzoeken bevestigen de positieve impact van een groen schoolplein op de ontwikkeling van kinderen, de kwaliteit van het onderwijs, de klimaatbestendigheid van de omgeving en de biodiversiteit. Een groen schoolplein draagt niet alleen bij aan het welzijn van kinderen, maar helpt ook bij het tegengaan van hitte en het voorkomen van wateroverlast.
Zelf meten met sensoren
Met Pientere Schoolpleinen bieden IVN Natuureducatie, Pientere Tuinen en de provincie Utrecht een digitaal lespakket én twee Pientere Tuinen-sensoren voor leerlingen uit groep 7. De leerlingen meten gedurende het hele jaar met sensoren op het schoolplein. Zij onderzoeken hoe de temperatuur op het schoolplein kan verschillen en wat de effecten van een stevige regenbui zijn. De lessen bestaan uit filmpjes, ondersteunende werkbladen en proefjes.
Jonge klimaatonderzoekers
Na het plaatsen van de sensoren in het eerste deel van de lessenreeks, worden leerlingen uitgedaagd klimaatonderzoekers te worden. In het tweede deel van de reeks onderzoeken zij hoe klimaatproof hun schoolplein is. De lessen laten zien wat hitte, droogte en regen doen met het schoolplein en waarom biodiversiteit belangrijk is. Ze krijgen ook inzicht in de resultaten van hun metingen ten opzichte van metingen van andere deelnemende scholen.
Doet jouw school ook mee?
Binnen het project is nog ruimte om dit jaar of volgend jaar mee te doen met Pientere Schooltuinen. Een unieke kans om kinderen bewust te maken van het klimaat door onderzoekend te leren.
Aanmelden kan via: Pientere schoolpleinen: onderzoek jouw schoolpleinklimaat – Utrecht