Nieuw leven in kinderactiviteiten IVN de Bilt

Utrecht 18 december 2023

Wat doe je als kinderactiviteiten door Corona en een verbouwing van de locatie stil komen te liggen? De activiteiten nieuw leven inblazen! Dat was de wens van IVN de Bilt en Utrechts Landschap. Voorheen namen de twee organisaties samen kinderen mee de natuur in. De koppen werden bij elkaar gestoken en een plan voor het organiseren van drie activiteiten werd geboren. Zou er nu weer animo zijn? Mede initiatiefnemer Diane Dirksen-Klarenbeek vertelt.

“We moesten bijna opnieuw beginnen. In de tussentijd was er heel wat veranderd. De kinderen die toen mee deden waren pubers geworden en het vrijwilligersbestand was veranderd. We moesten hard op zoek naar nieuwe vrijwilligers en deelnemers.”

Super energieke jongetjes

“Drie zaterdagen hebben we activiteiten gepland voor kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 10 jaar. De activiteiten beginnen binnen met een introductie over het onderwerp. Dan gaan we naar buiten en we eindigen binnen met een knutselactiviteit. “Dieren in de winter, uilenballen, elke keer kiezen we een ander onderwerp. Op de eerste bijeenkomst kwamen super energieke jongetjes af. De vrijwilligers waren kapot na afloop. Maar wat was het leuk. En de mandala’s van herfstbladeren mochten mee naar huis.”

Natuurgidsenopleiding

Naast het organiseren van de kinderactiviteiten volgt Diane op dit moment de IVN-Natuurgidsenopleiding. “Samen met andere cursisten onderzoeken we een natuurgebied tijdens alle seizoenen. Ons gebied is een stuk gemeentegrond met poel, naast de hockeyvelden in Bilthoven. De gemeente wil het stuk weer terug geven aan de natuur. Onze inventarisatie delen we met de gemeente, zodat zij hier beleid op kunnen maken.”

Het kleine vogelpootje

“Het is heel mooi om te zien hoe de poel telkens verandert. Hij is nu ruim twee keer zo groot dan in de zomer, je kunt er nauwelijks omheen lopen. Het is fascinerend om de veranderende natuur te volgen. We zien dat het kleine vogelpootje enorm is toegenomen. Dit is een plant, hoor”, vertelt Diane lachend.

Nederland is ook schitterend

“Ik hou van buiten zijn. Van vroeger af aan al. Mijn vader komt van de boerderij en heeft veel kennis van de natuur. Ik denk dat daar het zaadje is geplant. Als ik op vakantie ga, ga ik graag de bergen in. Maar ik kan ook in mijn tuin eindeloos kijken naar de mussen en koolmezen. Nederland is schitterend.”

Mensen worden blij

“Fauna trekt me meer dan flora. Voor mij zit daar meer dynamiek en beweging in. Ik maakte vaak foto’s van natuur en wilde weten: ‘Wat zet ik nu eigenlijk op de foto?’ Zodoende kwam ik bij de natuurgidsenopleiding terecht. En ik heb nu al gemerkt hoe leuk ik het vind om mensen mee op pad te nemen als gids. Je ziet dat het reacties oproept, mensen worden blij van natuur. De kinderen vinden het ook prachtig.”

Meedoen met een (kinder)activiteit van IVN de Bilt? Hou de site van IVN-de Bilt e.o. dan in de gaten.