Mooie ontmoetingsdag IVN besturen en beroepskrachten regio Utrecht

Utrecht 28 november 2022

Op zaterdag 19 november was het dan zo ver: de ontmoetingsdag tussen de besturen van de afdelingen en de beroepskrachten van IVN in de provincie Utrecht. De eerste brainstorm voor dit evenement begon nog voor de zomer, met een 5-koppige commissie, bestaande uit 3 vrijwilligers uit verschillende afdelingen en 2 beroepskrachten van IVN Utrecht. En de dag begint net zo zonnig als tijdens het eerste overleg. Net na de lunch stroomt Landgoed Oostbroek in de Bilt vol met enthousiaste IVN-ers. Vandaag staat in het teken van één IVN: elkaar leren kennen, inspireren en discussiëren over thema’s binnen IVN.

De dag begint met een snelle kennismaking. Met zijn allen gaan we buiten in een cirkel staan. In een rechte lijn loop je naar voren en degene die je tegenkomt, daar maak je kennis mee. Nadien vertelt Charlotte (vrijwilligersconsulent IVN Utrecht): “Toen we buiten met zijn allen samen in een cirkel stonden, voelde dat echt als ‘kijk wij zijn IVN Utrecht’”.

ontmoetingsdag Utrecht 2022 collage 1

16 Pitches

Daarna is er een uitgebreidere kennismaking voor de hele groep. Iedereen houdt een pitch van 2 minututen. De tijd wordt strak bijgehouden, want in totaal komen 16 mensen aan bod. Beroepskrachten vertellen over hun hoofdthema’s en projecten en de besturen vertellen iets bijzonders over hun afdeling. Zo vertelt IVN Amersfoort over hun project de Groene GGZ en IVN de Bilt over ‘de Big 5 van de Bilt’, de vijf bijzondere dieren en planten die je tegenkomt in hun gebied.

Aan thematafels in gesprek

Dan is het tijd voor ‘de thematafels’. Deze dag is namelijk, naast elkaar leren kennen en inspireren, ook bedoeld om na te denken over de visies en doelen van IVN. Er zijn 5 thematafels ingericht met belangrijke onderwerpen binnen het IVN:

1. Lessen leren en toepassen van eerdere samenwerkingen: Welke lessen kunnen we gebruiken bij het opstarten van een nieuwe samenwerking
  2. IVN & samenwerking met gemeente en andere lokale partijen: Met wie en hoe kan IVN met samenwerking zijn rol versterken?
  3. IVN in maatschappelijke discussies: Wanneer er onder welke voorwaarden zouden we mee willen en misschien soms mee moeten doen aan maatschappelijke discussies in ons gebied en welke positie nemen wij dan in?
  4. IVN in Utrecht 2030: Wat doen we meer, minder, anders?
  5. Zichtbaarheid IVN in de regio Utrecht: Hoe kunnen we nieuwe (jonge) mensen aantrekken bij IVN?

ontmoetingsdag Utrecht 2022 collage 2Iedereen krijgt de mogelijkheid om bij 2 thematafels mee te discussiëren. Er komen interessante dingen op tafel, waar mensen tegen aan lopen bij IVN, of waar ze juist heel blij mee zijn. Ook komt naar voren dat iedereen in veel dingen op één lijn zit. We willen allemaal meer mensen de natuur in krijgen en het behoud van de natuur staat voorop!

Voor herhaling vatbaar

Al met al was het een zeer geslaagde dag en veel deelnemers laten horen volgend jaar graag weer iets soortgelijks bij te wonen. Verschillende afdelingen nodigden elkaar uit om een excursies of vergaderingen bij te wonen. Deze kruisbestuiving tussen afdelingen is precies wat deze dag mogelijk probeerde te maken. Met de organisatie en afdelingsbesturen gaat ook gekeken worden naar verdere opvolging van deze dag. Om niet alleen het elkaar leren kennen, maar ook de ideeën die ontstaan zijn deze dag een toekomst te bieden.

ontmoetingsdag Utrecht 2022 collage 3