Utrecht
Kind & Natuur
woensdag24mrt2021

Leerlingen planten Voedselbosje De Zonheuvel

Leerlingen van groep 6 van CBS De Zonheuvel in Driebergen plantten 24 maart 2021 een Voedselbosje op hun schoolplein. Ze deden dit onder begeleiding IVN Natuureducatie en Dolmans Landscaping. Dit Voedselbosje kon gerealiseerd worden dankzij Fred Foundation.

IVN Voedselbosje

Het Voedselbosje is 30 m2 groot en bestaat uit ruim 20 verschillende soorten bomen, struiken, kruiden en bodembedekkers die deels of helemaal eetbaar zijn. In het Voedselbosje staan bekende en onbekende soorten zoals amandel, daslook, citroenmelisse en dropplant. Door het bosje leren leerlingen waar voedsel vandaan komt en hoe het groeit. Ze ontdekken hoe verschillende planten smaken en welke delen je ervan kunt eten. Zo kun je bessen plukken, maar er groeien ook bloemen en bladeren die je kunt eten.

Eerst les in de klas

De leerlingen plantten in groepjes het Voedselbosje aan. Vooraf hebben ze les gekregen van IVN Natuureducatie over de planten en struiken in het bosje. Ze speelden met elkaar kwartet en leerden zo al van negen soorten uit het bosje hoe bijvoorbeeld het blad en de bloem eruit zien én wat je er van kunt eten.

Gezonde bodem

Naast het planten van de verschillende soorten bomen en plantjes, waren de leerlingen ook bezig met een gezonde bodem voor een voedselbosje. Met een loeppotje in de hand werden allerlei kleine dieren gezocht. De worm was erg populair om te zoeken, de leerlingen wisten ook al goed waarom wormen zo belangrijk zijn voor een gezonde bodem. Ook werden er tientallen lieveheersbeestjes gevonden en bestudeerd.

IVN Voedselbosje

Ontdekkend leren staat centraal

Annemarie Schalk van CBS De Zonheuvel: "in mei 2020 is onze gerenoveerde school opgeleverd. Het is een bijzondere school geworden waar een voedselbosje perfect bij past. Wij zijn een BENG-neutrale school, de eerste aardgasvrije school in Nederland. We willen graag stappen maken in duurzaamheid en we vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich bewust zijn van hun leefstijl. Wij werken vanuit de visie dat we wereldburgers opleiden. We verwachten van hen een actief lerende houding en zien dat ontdekkingsgericht leren voor veel leerlingen veel natuurlijker gaat dan leren uit een boek. Daar sluit het ontdekkend leren met een voedselbosje naadloos bij aan."

Van braam tot colakruid

Het Voedselbosje 'De Zonheuvel' maakt onderdeel uit van de IVN Voedselbosjesbeweging. IVN heeft als droom om met samenwerkingspartners duizend schoolpleinen en kinderopvanglocaties te vergroenen met een Voedselbosje. Marc Veekamp (IVN projectleider Voedselbosjes): “Met Voedselbosjes nemen we kinderen mee in een nieuw verhaal over voedselproductie die bijdraagt aan biodiversiteit. Ze leren meer over algemene planten als braam. Maar ze leren ook over onbekendere soorten zoals colakruid. En Voedselbosjes leveren alleen gezond voedsel.”

Kijk voor meer informatie op www.ivn.nl/voedselbosjes