Lesmaterialen

Wil jij (meer) natuurlessen geven? Of zoek je materialen die aansluiten bij de natuurlessen uit de methode op jouw school? Wij helpen je graag op weg met onze lesbrieven en lesmaterialen over allerlei natuuronderwerpen. De materialen zijn passend bij de kerndoelen van het basisonderwijs. Zelf ontdekken en ervaren van de natuur staan altijd centraal.

Vind hieronder de beschikbare lesmaterialen per thema. De meeste pakketten bestaan uit een aantal lessen die je ook los van elkaar kan geven. Klik op het thema dat je interessant vindt, en je wordt doorverwezen naar het downloadformulier.

Thema Groep Meer info
Buitenlessen alle groepen

Ontdek buitenlessen voor alle vakken in de online buitenles databank. Van geschiedenisrace tot een
taal-estafette. Voor alle vakken kun je buiten lesgeven, op het schoolplein en in de natuur!

Schooltuinen 4 t/m 6

Leer meer over hoe de natuur zich ontwikkelt in een schooltuin. Aan de hand van clips uit de film ‘De schooltuin’ volg je het hele proces van zaaien tot oogsten.

Bijen alle groepen

Ontdek de wilde bij! Hoe overwinteren ze, waar slapen ze en welke soorten zijn er? Het lespakket is ontwikkeld in het kader van de Nationale Bijentelling.

Klimaat: Bloemen 5 en 6 Ga aan de slag met het klimaat met deze opdrachtkaarten. Deze gaat over bloembollen. Vroege bloeiers zijn namelijk erg belangrijk voor de eerste insecten die wakker worden na hun winterslaap.
Klimaat: Regenwater 5 en 6 Ga aan de slag met het klimaat met deze opdrachtkaarten. Deze gaat over (regen)water.
Paddenstoelen 5 en 6

Met dit uitdagende herfstlespakket leren jouw leerlingen alles over paddenstoelen. Zo zit je straks met een klas vol paddenstoelexperts!

De wolf 5 t/m 8

Met deze natuurlessen leren leerlingen de wolf kennen: van bijzondere kenmerken, zijn imago, zijn leefgebied en zijn rol in de natuur.

De wolf in Limburg 5 t/m 8 Een speciaal lespakket over de wolf in Limburg! Leerlingen leren de wolf kennen: van bijzondere kenmerken, zijn leefgebied en zijn rol in de natuur tot zijn imago.
Het leven in de sloot 6 t/m 8

Beleef de Slootjesdagen met de hele klas en ga aan de slag met één van de vijf Slootjesdagen lesbrieven.

Voorjaar 7 en 8

In deze YouTube lessenserie leert Iris je van alles over bijen, over bomen meten en over uilenballen pluizen.

Zomer 7 en 8

In deze YouTube lessenserie leer je over sloten, modder en wat er allemaal te beleven valt in de nacht.

Herfst 7 en 8

In deze YouTube lessenserie leer je over bodemdieren en paddenstoelen. Die houden onze omgeving gezond en levend.

Winter 7 en 8

In deze Youtube lessenserie leer je over het weer, hoe dieren overwinteren en hoe je mee kunt doen met de tuinvogeltelling. Ook leuk als je nog niets weet over vogels.

Duurzaamheid en eetbare insecten 7 en 8 Ga met de klas aan de slag met een duurzame toekomst voor voeding. Het eten van insecten is hier een onderdeel van. Je kunt zelfs  een insecten-proefpakketje bestellen!
Het ontstaan van de natuur (Kinderboekenweek 2020) alle groepen In dit lespakket, passend bij het thema ‘En toen… in de natuur’ van de Kinderboekenweek 2020, leren leerlingen samen met Ollie de wolharige mammoet over de natuur van toen.
Tiny Forest alle groepen

Hoe geef je les op en rond een Tiny Forest? Dat hoeft heus niet alleen over natuur te gaan! Je kunt het Tiny Forest ook gebruiken voor bewegen, rekenen, taal, kunstzinnige vorming en burgerschap.

Bomen alle groepen

Leer met de klas over de natuur in de lente. Dit lespakket gaat dieper in op bomen. In samenwerking met de Nationale Parken in Noord-Brabant en Limburg.

Bijen alle groepen

Leer met de klas over de natuur in de lente. Dit lespakket gaat dieper in op bijen. In samenwerking met de Nationale Parken in Noord-Brabant en Limburg.

Meer natuurkennis opdoen?

Voor leerkrachten die meer willen weten over de natuur of hoe je meer uit je natuurlessen kan halen hebben we e-learnings op de Natuuracademie online en een trainingsaanbod.