Gezondheid

Serveer geen plofkinderen met de onderwijsmenukaart

IVN 10 mei 2021

Scholen kunnen uit een keuzemenu gaan kiezen hoe zij de door corona opgelopen leerachterstanden willen gaan inhalen. Het ministerie van Onderwijs trekt hiervoor minimaal 700 euro per leerling uit. De buitenruimte rond de school en buitenles ontbreken nu op de menukaart en dat is volgens IVN Natuureducatie een gemiste kans voor de gezondheid van onze kinderen en de verbetering van de leerprestaties.

Door minder dan een derde van het budget te investeren in de transformatie van schoolpleinen van stenen woestijnen naar natuurlijke, gezonde buitenlokalen wordt de speel- en leeromgeving van onze kinderen structureel beter. Buitentijd is namelijk leertijd, zo bewijzen allerlei onderzoeken. Bovendien wil toch niemand plofkinderen serveren met de menukaart?

De afgelopen jaren zijn kinderen gemiddeld dikker geworden, is de motorische ontwikkeling achteruit gegaan en draagt inmiddels ruim een derde van de kinderen een bril of lenzen. Onze kinderen dreigen plofkinderen te worden en onze onderwijshuisvesting draagt daaraan bij. Slechts 1% van de onderwijstijd is buitenlestijd in Nederland. Dat terwijl buitenles zorgt voor meer enthousiasme, de stof blijft beter hangen, de buitenlucht is gezond en niet te vergeten: kinderen bewegen veel meer.

Scharrelen is natuurlijk gedrag

Een goede buitenruimte is dus belangrijk. Nu bestaat de ruimte rond scholen voor het grootste deel uit te krappe stenen woestijnen. Daarnaast hokken we onze kinderen voor een groot deel van hun wakkere tijd doordeweeks op in slecht geventileerde, te krappe ruimtes. Het natuurlijk gedrag van een kind is om te scharrelen en door ‘grijpen te begrijpen’. De coronacrisis heeft ons het belang geleerd van een gezonde leefstijl en goed geventileerde ruimtes. Geef de natuurlijke en gezonde buitenruimte en het scharrelkind dan ook een plek op de menukaart.

Scholen mogen zelf gaan aangeven hoe zij denken de opgelopen achterstanden het beste te kunnen inhalen. Een gemiddelde basisschool in Nederland telt zo’n 236 leerlingen. Voor 200 euro per leerling kun je het schoolplein omtoveren tot een fantastische groene leeromgeving. IVN Natuureducatie hoopt van harte dat scholen voor de lange termijnvisie kunnen gaan en dus investeren in een groene, gezonde generatie en niet slechts gedwongen worden te kiezen voor ad hoc bijspijkerprogramma’s.

Oproep aan politiek Den Haag

Om natuur op de menukaart te zetten heeft IVN, samen met Jantje Beton en Vereniging GDO een brief naar de kamer geschreven met de oproep om  het belang van gezonde schoolpleinen als ‘verlengde klaslokalen’ en ultiem podium voor buitenlessen mee te nemen in de kabinetsformatie en hierover afspraken te maken in het regeerakkoord.

Help mee

Vind je dit belangrijk? Deel deze oproep voor meer aandacht voor natuurlijke, gezonde buitenruimte en natuureducatie.