Gezamenlijke aanpak voor een plasticvrije Maasdelta in 2030 Klimaat en duurzaamheid

IVN met trots twee keer in Trouw Duurzame 100

IVN 6 oktober 2023

Schone Rivieren en Tiny Forest, twee projecten van IVN Natuureducatie, zijn dit jaar tot onze grote vreugde opgenomen in de Trouw Duurzame 100. Daarnaast staan er nog meerdere initiatieven in de lijst waarbij IVN actief betrokken is, zoals Rechten voor de natuur en Operatie Steenbreek.

De Duurzame 100 geeft inspirerende acties van burgers erkenning en een podium. Dit jaar wordt de lijst aangevoerd door Extinction Rebellion. Op nummer 3 vinden we Rechten voor de Natuur met als drijvende kracht jurist en expert Jessica den Outer terug. IVN is hierbij betrokken vanuit de Maas Cleanup en ging mee naar Den Haag om hier de petitie Maas in de Wet te overhandigen.

Ruim duizend vrijwilligers
Plaats 45 in de lijst is voor Schone Rivieren, de samenwerking van IVN en Stichting De Noordzee, die inmiddels vijf jaar bestaat en waarbij ruim duizend vrijwilligers twee keer per jaar de rivieroevers monitoren en opruimen. Het rapport na vijf onderzoek ligt inmiddels klaar om met stevige aanbevelingen in Den Haag te worden overhandigd.

Op nummer 56 staat Operatie Steenbreek, hoe simpel ook, inmiddels in heel het land niet meer weg te denken: tegels eruit, groen erin.

En ook onze Tiny Forests blijven inspireren. Vorig jaar stond dit IVN-project met aan het roer Daan Bleichrodt, uitgeroepen tot greenfluencer van het jaar, al in de Duurzame 100 en dit jaar opnieuw, nu op plek 68. Inmiddels zijn deze inheemse minibosjes, ter grootte van een tennisveld, op veel plekken in het land verrezen. Ze geven een boost aan de lokale biodiversiteit en werken tegen hittestress en wateroverlast.

IVN is trots op de waardering en dankt de jury van de Trouw Duurzame 100.

Marjolein van der Gaag

pers@ivn.nl