Buurt vergroenen

90 organisaties vragen aandacht voor natuur aan nieuwe Kamerleden

IVN 6 december 2023

Alle nieuwe Tweede Kamerleden kregen vandaag, op de dag van hun installatie, een kamerplant aangeboden. Groene tv-tuinman Lodewijk Hoekstra deed dit namens 90 maatschappelijke organisaties en bedrijven, om hen een ‘groene start’ te wensen. De organisaties – van bouwbedrijf Heijmans tot de ANWB en verschillende natuur- en milieuorganisaties waaronder IVN Natuureducatie – willen met deze actie benadrukken dat één onderwerp de essentiële basis is van alle thema’s waar de nieuwe Kamerleden aan zullen moeten gaan werken: de natuur. Want zonder de natuur komen alle  belangrijke thema’s als gezondheid, woningbouw, landbouw en klimaat in gevaar.

We kunnen simpelweg niet zonder natuur, stellen de organisaties. “Zonder robuuste natuur is een leefbaar Nederland niet haalbaar. De natuur geeft ons schoon water, een groene leefomgeving, vruchtbare grond en gezonde lucht om in te ademen. We kunnen de natuur niet links laten liggen.” Daarom roepen zij de nieuwe Tweede Kamerleden vandaag op: bouw in deze nieuwe politieke periode samen aan een toekomst waarin ruimte is voor natuur, een gezond klimaat en natuur- en diervriendelijke landbouw.

Nu handen uit de mouwen
De Tweede Kamer kleurt zo vandaag symbolisch groen. De organisaties benadrukken: “Laten we samen niet alleen de Tweede Kamer, maar het hele land groen kleuren. Het is nu tijd om de handen uit de mouwen te steken, want we kunnen niet zonder natuur.”

Meer over de organisaties en de boodschap vind je op www.nietzondernatuur.nl.