Buitenles • Ontwerp een samenspeelplek

Speelplaats met houten klimtoestel, schommel en spelende kinderen in een groene buurt.

Spelen is belangrijk voor iedereen, ook als je in een rolstoel zit, blind bent of een andere handicap hebt. Bij het ontwerpen van speelplekken moeten we wél rekening houden met wat kinderen met een handicap niet of moeilijker kunnen. De kinderen ervaren vandaag een beetje hoe het is om iets niet goed te kunnen. Van daaruit gaan ze nadenken hoe ze dat kunnen oplossen door ontwerpideeën te maken voor de speelplek waar ze zijn.

Onderwerp: ontwerp een samenspeelplek
Groep: 6 + 7 + 8
Sluit aan bij kerndoel: 2 + 34 + 55
Vak: burgerschap
Tijdsduur: 15 minuten voorbereiding, 60 minuten lestijd

Een lesplan en activiteitengids voor het ontwerpen van een inclusieve speelplek voor kinderen.

Opbouw van de les

Voorbereiding

Print de werkbladen en kies een speelplek om naartoe te gaan. Kies of je de opdracht in groepjes, plenair of individueel wil laten doen. Maak eventueel
groepjes. Voor opdracht 1B is het handig als er tweetallen gemaakt worden.

Materialen

• Werkbladen (dubbelzijdig geprint, bij voorkeur op A3)
• Pennen, potloden of stiften

Lesinhoud

De les duurt 60 minuten en bestaat uit drie verschillende opdrachten en een reflectie.

Vaker een leuke buiten- of natuurles volgen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en word maandelijks op de hoogte gehouden van leuke nieuwe lespakketten, tips en inspiratie.

Inschrijven

Deel deze pagina