Natuur en gezondheid

Groen is gezond! Uit onderzoek blijkt dat contact met de natuur zorgt voor meer geluk en minder stress. IVN zet zich in om alle mensen in Nederland, ook kwetsbare groepen zoals ouderen in verpleeghuizen, toegang te bieden tot natuur en natuurbeleving. Dit doen we door middel van wetenschappelijk bewezen groene interventies en samenwerking in de zorgbranche.

Infographic Natuur en Gezondheid

Grijs, Groen & Gelukkig

IVN wil ouderen een gelukkige oude dag bezorgen door hen de positieve effecten van de natuur te laten ervaren. In samenwerking met inmiddels 70 zorglocaties werkt IVN aan vergroening van zorg, activiteiten en trainingen. Daarbij helpen betrokken zorgverleners mee, maar ook mantelzorgers, vrijwilligers, omwonenden en in 2017 zelfs een heleboel fotografen. Via een landelijke fotoactie van IVN brachten zij de natuur voor ouderen naar binnen. Meer dan duizend hobbyfotografen stuurden hun mooiste foto’s in van aansprekende natuur. Op 40 zorglocaties verspreid over heel Nederland kwam de top 3 van elke provincie op groot formaat aan de muur te hangen. Een herkenbaar beeld uit de eigen omgeving kan mooie herinneringen ophalen en als aanknopingspunt dienen voor een gesprek. Voor deze actie ging IVN een partnership aan met HEMA.

GGG - Ellen van Eck wint IVN fotowedstrijd

Training Natuur doet Goed

Mensen met dementie zijn steeds minder gevoelig voor woorden, maar des te gevoeliger voor zintuigelijke prikkels. Gelukkig leent de natuur zich er bij uitstek voor om dingen te horen, voelen en ruiken. Daarom biedt IVN een training om natuurbeleving voor mensen met dementie te stimuleren. De training voor mantelzorgers, vrijwilligers en professionals werd in 2017 35 keer gegeven aan in totaal 500 mensen. Vaak heeft de training een olievlekwerking binnen een zorginstelling: opgedane ideeën verspreiden zich snel. Een van de zorginstellingen legt nu bijvoorbeeld kartonnetjes met tweezijdig plakband klaar waarmee mensen tijdens een wandeling mooie natuurschilderijen kunnen maken. ‘Nu hebben we samen echt iets te doen en is ons contact veel gelijkwaardiger’, vertelt een dochter over de bezoeken aan haar moeder.

Visserslatijn

Een kanjer van een karper en een knoeperd van een snoek. Die visserstaal komt vaak naar boven drijven als ouderen samen een dagje vissen met iemand van de hengelsportvereniging. Dan duiken er ook allerlei mooie visverhalen van vroeger op. Met de activiteiten van Visserslatijn maakt IVN vissen voor ouderen weer toegankelijk. Projectleider Wim Meijberg: ‘Je knoopt de hengelsport aan de zorg. Dan snijdt het mes aan twee kanten. De hengelsport krijgt meer maatschappelijk draagvlak en de zorg krijgt een bijdrage aan het welzijn van bewoners.’ Bij de visuitjes zijn kinderen ook welkom en worden de jeugdleden van de plaatselijke vereniging uitgenodigd. In Drenthe en steeds meer andere provincies, zoals Groningen en Overijssel, worden vismiddagen georganiseerd en zijn er ook binnen verzorgingstehuizen bijeenkomsten met het thema ‘natuur aan de waterkant’.

Scootmobieltochten en korte wandelingen

Een dekentje halen voor een negentigjarige mevrouw die écht nog langer buiten wil blijven. Daaraan merkte Stella Venema van IVN Zeeland dat de natuurtochten voor in totaal 60 mensen met een beperking goed aansloegen. In 2017 konden mensen tijdens de Oosterscheldeweek in een scootmobiel mee met een lange tocht van 1,5 tot 2 uur, een gids reed er op de fiets naast. Voor mensen met een beperking, van verminderde mobiliteit tot het syndroom van Down, was er een korte wandeling waarin zoveel mogelijk zintuigen werden geprikkeld. Bij een mooi uitkijkpunt over de Oosterschelde vertelde iemand over het weer. Een tweede verteller had zelfgemaakte zeewierkruidenboter bij zich en een stoofpotje van gans. Een derde bracht schelpen en vogelschedels mee om te voelen. IVN organiseerde de tochten samen met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Nationaal Park Oosterschelde. De Rotary jeugdclub hielp met het duwen van rolstoelen.

Scootmobiel