Natuur in de buurt

IVN wil bijdragen aan een wereld waarin mensen natuurlijke tuinen hebben en samen de wijk,
schoolpleinen en zorginstellingen vergroenen. Op die manier komen we dagelijks met
natuur in aanraking.

Tiny Forest

Het eerste Tiny Forest werd eind 2015 in het Darwinpark in Zaandam aangelegd. In 2016 zijn de eerste plannen gesmeed voor Tiny Forests op andere locaties, zoals in Delft en in Utrecht. Ook is er een handleiding uitgebracht, met tips en trucs voor de aanleg van het bos.

Leerlingen van Vrije School Zaanstreek keerden in 2016 terug bij hún bos in Zaandam, om te onderzoeken hoe hard het is gegroeid. De kinderen en de hovenier waren onder de indruk van de breedte en de hoogte ervan. De hoogste wilg is nu al 3,5 meter en de eiken en beuken zijn bijna 2 meter. Of zoals Jytte (11) zegt: 'Wow, drie meter! Die boom is nog groter dan m’n vader!

In 2016 waren 64 mensen betrokken bij Tiny Forest. Het project is met enthousiasme ontvangen, ook in de media.

Tiny Forest ZaandamGijs en Benjamin (beiden 10) van Vrije School Zaanstreek
Benjamin: 'We vinden het heel vet. Dit voelt als ons bos!" Gijs: "Als ik hier later als ik ouder ben langsloop, dan weet ik dat ik deze bomen heb geplant. Daar denk ik dan aan.'

Moestuincampagne

Dit jaar was IVN educatiepartner bij de Albert Heijn moestuinspaaractie. Vrijwilligers van IVN hebben zich 16 weken ingezet om met hun moestuinervaring zoveel mogelijk beginnende moestuiniers op weg te helpen naar een succesvolle oogst. Zo’n moestuin beginnen, daar blijk je toch wat hulp bij nodig te hebben.

Haal meer uit je moestuin met IVNWekelijks kon je meekijken met moestuinexperts in het IVN Moestuintje Journaal en er was mogelijkheid om vragen te stellen aan de IVN Moestuinexperts op de community van Albert Heijn. Ook was er de handige moestuin zaaikalender (gratis te downloaden). Daarnaast heeft IVN workshops verzorgd in winkels van Albert Heijn en gastlessen gegeven op basisscholen. De campagne leverde IVN extra veel exposure op bij een nieuwe doelgroep.

Groen Dichterbij

Het platform Groen Dichterbij inspireert en ondersteunt al vijf jaar, initiatiefnemers die aan de slag gaan of zijn met de aanleg van groenvoorzieningen in de directe leefomgeving.

De landelijke website van Groen Dichterbij heeft in het jaar 2016 een transformatie ondergaan. De website maakt nu onderdeel uit van de IVN-site en dient vooral als kennisplatform voor groene buurtinitiatieven en gemeenten. De rijke kennisbank bestaat uit de al bestaande factsheets  en veelgestelde vragen. Buro JPIn Zuid-Holland is de focus van het programma verschoven, van Groen Dichterbij als kennisplatform naar aandacht voor sterke lokale coalities. De steden Delft, Leiden en Rotterdam hebben elk hun eigen programma dat past binnen gemeentelijke behoefte en beleid. Zo is er een Facebook groep opgericht voor initiatiefnemers uit Leiden, zodat ze vragen kunnen stellen en informatie kunnen uitwisselen.

Operatie Steenbreek

Operatie Steenbreek wil bewoners en bedrijven enthousiasmeren hun eigen tuin te vergroenen om zo de negatieve gevolgen van verstening om te zetten in de positieve effecten van groen. Tegels eruit, planten erin! IVN en KNNV (Vereniging voor Veldbiologie) nemen gezamenlijk deel aan Operatie Steenbreek.

Operatie Steenbreek

De campagne leent zich uitstekend om met afdelingen samen aandacht te vragen voor groen in de directe leefomgeving, zeker in verstedelijkte gebieden. Inmiddels zijn dertig gemeenten betrokken.

Operatie Steenbreek

In 2016 was IVN betrokken bij een dag voor tuinambassadeurs van de KNNV. Op de Ledendag in april werd een workshop gehouden. In september organiseerden we in Haarlem een landelijk inspiratiedag voor IVN- en KNNV-afdelingen met circa zestig deelnemers.