Kind & Natuur

Natuur is belangrijk in de ontwikkeling van kinderen, en bovendien een bron van verwondering en plezier. IVN organiseert veel buitenactiviteiten voor kinderen en faciliteert pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ouders met doe-tips, cursussen en lesmaterialen. Zo plant IVN het zaadje van de liefde en zorg voor de natuur. In 2019 waren er vele kinderactiviteiten, campagnes en ontpopte er in Zeeland zelfs een Groene Revolutie op de schoolpleinen!

Visual Kind en Natuur

Buitenlesdag

Op dinsdag 2 april 2019 was het voor de vierde keer de Nationale Buitenlesdag. Dit jaar bereikten we een nieuw record: 2700 scholen deden mee! Met de Nationale Buitenlesdag willen IVN en Jantje Beton leerkrachten stimuleren meer buiten les te geven. Dat is belangrijk, want een uitdagende buitenles is niet alleen leuk, maar heeft positieve impact op de ontwikkeling  en zowel fysieke als mentale gezondheid van kinderen. Met Buitenlesdag laten we leraren ervaren dat buiten lesgeven helemaal niet moeilijk hoeft te zijn en ondersteunen hen hierin door middel van gratis buitenlessen passend bij de kerndoelen. In 2019 werd in diverse media aandacht besteed aan Buitenlesdag, waaronder het Jeugdjournaal en NOS Journaal.

Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen

Kinderen brengen ongeveer 40% van de tijd dat ze wakker zijn door op school. Veelal binnen, in het klaslokaal. En dat terwijl kinderen gezonder zijn én beter leren door veel buiten te zijn en buiten les te krijgen. Daarom ontketenden IVN, GGD Zeeland en Hogeschool Zeeland in 2019 de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen, met steun van de Provincie Zeeland en het Rijksprogramma Jong Leren Eten. Het doel? In één schoolgeneratie alle Zeeuwse kinderen een groene speel- en leerplek geven.

Belangrijk in deze Groene Revolutie is de rol van de vier kinderdirecteuren. Obis Broekema uit Kerkwerve, Anne Dijkhuizen uit Kamperland, Tijn van ’t Westeinde uit ’s Heer-Abtskerke en Jedithja Steenbeek uit Oost-Souburg waren heel 2019 ambassadeur van alle kinderen in Zeeland die een groen schoolplein en meer buiten les willen. Obis, Anne, Tijn en Jedithja vertegenwoordigden alle Zeeuwse kinderen: ze keken mee op aanvragen van scholen voor groene schoolpleinen, praatten met wethouders en gaven ook interviews aan Zeeuwse media en zelfs aan het Jeugdjournaal! Ze trokken de Zeeuwse natuur in en leerden vloggen om hun ervaringen te delen. Dit project toont goed aan ook hoe betrokken kinderen kunnen zijn en dat zij met heel waardevolle input kunnen komen.

Samenwerking Kinderopvang Humankind

Kinderopvang Humankind en IVN hebben de handen ineen geslagen met als doel kinderen de natuur echt te laten beleven, hen als het ware onder te dompelen in de natuur. Voor hun eigen ontwikkeling en gezondheid, maar ook als basis voor maatschappelijke bewustwording. Natuur moet je ervaren. Kinderopvang Humankind begeleidt op ruim 440 locaties dagelijks 25.000 kinderen en is daarmee de grootste maatschappelijke aanbieder van kinderopvang. Samen willen we voor al die kinderen, hun ouders en de medewerkers van Humankind het verschil gaan maken. We werken daarbij aan fysieke vergroening, groene pedagogiek en groene buurten. Als eerste concretisering van deze samenwerking organiseerden we in januari 2019 voor alle locaties van Humankind samen een reeks winterse buitenactiviteiten, genaamd Hartje Winter. In Hartje Winter komen buitenspelen en natuureducatie samen.

IVN Woldhuis

Het Woldhuis is een landhuis midden in de bossen van Apeldoorn, waar IVN natuurkampen en schoolreisjes verzorgt voor het primair onderwijs. Daarnaast wordt het landhuis gebruikt als locatie voor vergaderingen en verhuur. In 2019 is het Woldhuis helemaal verbouwd, het heeft een meer eigentijdse uitstraling gekregen waarbij natuur en duurzaamheid uitgangspunten zijn geweest. Zo zijn de stoelen bijvoorbeeld gemaakt zijn van gerecyclede pet-flessen. In 2019 hebben 22 scholen een natuurkamp op het Woldhuis beleefd en kwamen zeven scholen een dag op natuurschoolreisje. Daarnaast vonden er zeven vergaderingen, tien groepsverblijven en twee bruiloften plaats op het Woldhuis.

kinderen bos natuurkampIVN het Groene Wiel

Vanaf het Groene Wiel verzorgt IVN educatie over natuur, duurzaamheid en gezondheid in Ede en Wageningen. In 2019 namen 49 scholen deel aan activiteiten en kregen 18.500 kinderen en jongeren op school natuur- en milieueducatie. Via actieve lessen en programma’s van vijf beroepskrachten en twintig vrijwilligers ontdekten leerlingen hoe ze duurzame en gezonde keuzes maken voor nu en voor de toekomst. Ook de IVN-schoolgidsenwerkgroep in Ede werkt mee aan de uitvoering van schoolexcursies. Het Groene Wiel ondersteunt scholen ook bij het vergroenen van hun schoolplein met inspiratiebijeenkomsten en individueel advies bij bijvoorbeeld provinciale aanvragen.

Een innovatie uit 2019 is de mobiele escaperoom Plastic Soep. Hiermee wordt het thema zwerfafval aan op spannende en leuke manier bespreek- en beleefbaar gemaakt. Leerlingen volgen de route van plastic soep, vanaf het ontstaan tot aan de problematiek in de oceanen. Ze ontdekken hoe afval in de rivieren belandt en in voedselketens terecht komt. Ook ontmoeten ze helden die er iets tegen doen. De uitdaging aan de leerlingen is: Word jij ook een held in de strijd tegen plastic soep? Dit alles met een spannende ontknoping, die we natuurlijk niet verklappen!

Conferentie Kind & Natuur

​  ​conferentie

Jaarlijks organiseert IVN de conferentie Kind & Natuur voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers, docenten, directies, schoolleiders, beleidsmedewerkers, natuurgidsen, educatief medewerkers, onderzoekers en ontwerpers. Het thema in 2019 was 'Het bos in!' waarin de pedagogische en educatieve waarde van het bos centraal stond. Daan Bleichrodt en Claire Warden startten de dag als plenaire sprekers, waarna workshops (binnen, maar vooral ook buiten!) en een natuurmarkt plaatsvonden.