Vrijwilligers

IVN is een organisatie die mensen lokaal bij de natuur betrekt.  De 168 afdelingen met bijna 9000 groene vrijwilligers spelen hierin een belangrijke rol. In 2018 zijn er dan ook mooie stappen gezet om nieuwe vrijwilligers te verwelkomen bij IVN en hebben vrijwilligers en beroepskrachten intensiever samengewerkt.

Schone Rivieren

Bij Schone Rivieren zijn 200 vrijwilligers opgeleid tot rivierafvalonderzoeker. Verder hielpen 4000 vrijwilligers met het opruimen van afval langs de Maas en de Waal. Deze Citizen Science aanpak betrekt nieuwe groepen vrijwilligers bij IVN. De onderzoekers geven dat ze graag helpen bij het zoeken naar oplossingen voor het afvalprobleem langs de Nederlandse rivieren door het verzamelen van data. De onderzoekers zijn nieuwe vrijwilligers die op deze manier kennismaken met IVN.

schone rivieren

Tiny Forest

Tiny Forest kreeg door toekenning van de Nationale Postcode Loterij een vliegende start in 2018.  Er is op verschillende manieren samengewerkt met groene (IVN) vrijwilligers en het project heeft veel nieuwe vrijwilligers aangetrokken: alle Tiny Forest initiatieven worden namelijk geïnitieerd door enthousiaste buurtbewoners. Zij ontwerpen, planten en beheren de Tiny Forest in hun directe woonomgeving. IVN-afdelingen zorgden voor lobby in hun gemeente bij de aanmeldingen, keuze voor locaties en waren betrokken bij plantdagen.

Ledendag 2018ledendag 2018

De Ledendag 2018 is tot stand gekomen door een succesvolle samenwerking tussen vrijwilligers van afdeling Rijk van Nijmegen en beroepskrachten van het Landelijk Bureau. Circa 600 IVN’ers kwamen op zaterdag 6 oktober bijeen in Nijmegen. De IVN Ledendag stond in het teken van Natuur en Cultuurhistorie. Tijdens het ochtendprogramma werden er vrijwilligersprijzen uitgereikt aan IVN Alphen aan de Rijn en IVN Maas en Niers voor de meest innovatieve en vernieuwende initiatieven. Het middagprogramma bood inspirerende workshops en buitenactiviteiten, onder andere in het centrum voor natuur en cultuurhistorie De Bastei, het iconische Kronenburgpark en de Stadswaard. Vooral de rondrit met de Zonnetrein door de Ooipolder was erg populair.

Pionierstraject

In 2018 is het pionierstraject gestart met tien vrijwilligers en beroepskrachten. Zij werkten aan zes projecten via de organizing methode aan een nieuwe manier om (nieuwe) vrijwilligers te betrekken bij IVN. IVN Rijk van Nijmegen heeft op deze manier een nieuwe impuls gegeven aan het activeren van leden, met IVN Almere is een aanpak ontwikkeld om bezoekers van de Floriade kennis te laten maken met IVN en vanuit IVN Leiden is klein initiatief rond een groene bakfiets gegroeid naar een volwaardig afdelingsonderdeel. In 2019 zal het traject vervolg krijgen.

Lancering IVN Routes app IVN Routes app

Tijdens de Ledendag 2018 werd de IVN Routes app gelanceerd, een ander mooi voorbeeld van intensieve en succesvolle samenwerking van vrijwilligers en beroepskrachten. Vrijwilligers met deze wens vonden gehoor voor dit goede idee, zetten samen met beroepskrachten een crowdfunding op en realiseerden op deze manier een handige app. De IVN Routes app is een gratis app met 100 wandel- en fietsroutes door het hele land. De routes van vele afdelingen zijn nu voor iedereen beschikbaar en is 12.000 keer gedownload.

Workshops Storytelling

Verhalen zijn een krachtig en effectief middel om mensen te raken en te verbinden. Tijdens de workshops Storytelling, die in Assen, Roermond en Arnhem werden georganiseerd vanuit het Landelijk Bureau, leerden 80 IVN'ers hoe zij storytelling kunnen inzetten om hun boodschap aan de mens te brengen en zo meer mensen te enthousiasmeren om vrijwilliger te worden. De workshops waren zo'n succes dat in 2019 nog drie extra workshops worden georganiseerd.

Doe mee met het Groen Traineeship

Kracht van de Groene Vrijwilliger

Als medevormgever van landelijk programma ‘De kracht van de groene vrijwilliger’ hebben we meegewerkt aan verschillende landelijke bijeenkomsten met en voor alle groene organisaties en provincies. Daarnaast hebben we met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, VBNE, SoortenNL, LandschappenNL en Milieudefensie het project Groen Traineeship ontwikkeld en ingediend voor de maatschappelijke diensttijd. Het Groen Traineeship geeft een diverse groep jongeren de gelegenheid om kennis te maken met groen vrijwilligerswerk. Het programma wordt nu voortgezet als het ‘Actieplan Groene Vrijwilligers’. Ook daar is IVN actief in betrokken.

Pareltjes van de afdelingen

• Maar liefst 200 mensen kwamen theedrinken op de Theeleutdag van IVN Dronten. In de IVN Bostuin konden de bezoekers genieten van kruidenkoekjes en thee van kruiden en bloemen uit eigen (bos-)tuin.
  • Er kwamen meer dan 500 mensen naar het Zee-evenement van IVN Leiden. Zij konden levende slakjes en heremietkreeften bekijken, een haai of rog aaien, een bot determineren bij de stand van Naturalis en met een schepnetje de zee in.
  • IVN Roden bestond in 2018 zestig jaar! De afdeling bestond dus al voordat IVN een landelijke organisatie werd.
  • Wekelijks ging er bij IVN Born-Land van Swentibold een struingroep van 25 tot 30 personen op pad om te struinen, waarnemingen te doen en te fotograferen in natuurgebieden in de omgeving.
  • IVN Heerenveen bood in 2018 opnieuw het talentencircuit aan. Groepen van ongeveer 12 kinderen gingen beurtelings 4 weken lang de natuur in of haalden de natuur binnen op school.