Groen om te doen
Amfibieën & reptielen
maandag23mrt2020

Doe-tip: Kikkerdriltelling

Tussen 14 en 29 maart 2020 is de kikkerdriltelling. Wist je dat kikkers rond deze tijd uit hun winterslaap ontwaken? Door de stijgende temperatuur warmen hun lijfjes op. Zodra ze warm genoeg zijn, worden ze wakker. Als het dan ook nog een beetje vochtig weer is, komen ze graag tevoorschijn om te paren.

Op Kikkerdriltelling kun je doorgeven hoeveel kikkerdril er in jouw tuin te vinden is. Let op, je hoeft niet elk eitje los te tellen. Gelukkig maar want een homp kikkerdril kan wel 1.000 tot 2.500 eitjes bevatten!

Kikker- of paddendril?

Kijk wel goed of je kikkerdril ziet of paddeneitjes. Hoe kun je het verschil zien? Kikkerdril ziet eruit als een klomp eitjes die in het water drijft terwijl padden hun eitjes in nette slierten aan waterplanten hangen. Op onderstaande foto zie je beiden.

Kikkerdril

Hoe paren kikkers?

Kikkers gaan gelijk op zoek naar een geschikte plek om zich voort te planten. Op diverse plekken in Nederland kun je het gebrom van de mannetjes die een vrouwtje proberen te lokken, al horen. De mannetjes klemmen zich vast aan een vrouwtje totdat ze haar eitjes heeft gelegd. Daar heeft hij zelfs speciale pootjes voor. Zo kan hij gelijk de eitjes bevruchten voordat een ander mannetje zijn kans ziet.

Vreemde voortplanting

Maar soms vergist hij zich en grijpt hij iets of iemand anders dan een vrouwtje van zijn eigen soort! Zo zie je in de paartijd wel eens een mannetje die zich stevig vastklemt aan een vis of een pad. Soms zie je zelfs een hele kluwen van kikkers die elkaar vastklemmen.

Zelf kikkerdril zien groeien tot kikkervisjes?

Kikkerdril tot kikkervisjeMet het pakket 'Kikkerdril tot kikkervisje' kun je het hele proces van vangen tot en met terugzetten zelf meemaken. Met de grote zeef en emmer kun je het dril vangen en in de aquariumbak bekijken.

Bestel voor €39,99

Wil je meer #groenomtedoen tips?

Bekijk alle tips

Blijf op de hoogte van onze nieuwe tips!

Ga je de natuur in?

Wil je even lekker de natuur in voor wat beweging, frisse lucht en een helder hoofd, dan begrijpen wij dat natuurlijk maar al te goed! Geniet vooral van de natuur, maar blijf dichtbij huis en vermijd drukke plekken. Houd altijd de RIVM richtlijnen in acht:

• Vermijd drukke plekken;
  • Houd altijd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar;
  • Heb je griepverschijnselen, blijf dan thuis;
  • Was je handen zodra je thuiskomt;
  • Houd rekening met elkaar en de natuur.

Houd de site van RIVM in de gaten voor de laatste richtlijnen omtrent corona.