Groen om te doen
Amfibieën & reptielen
dinsdag01mrt2022

Doe-tip: Kikkerdriltelling

Tussen 12 maart en 3 april 2022 is de kikkerdriltelling. Wist je dat kikkers rond deze tijd uit hun winterslaap ontwaken? Door de stijgende temperatuur warmen hun lijfjes op. Zodra ze warm genoeg zijn, worden ze wakker. Als het dan ook nog een beetje vochtig weer is, komen ze graag tevoorschijn om te paren.

Op Kikkerdriltelling kun je doorgeven hoeveel kikkerdril er in jouw tuinvijver te vinden is. Let op, je hoeft niet elk eitje los te tellen. Gelukkig maar want een homp kikkerdril kan wel 1.000 tot 2.500 eitjes bevatten!

Geef jouw telling door

Eitjes van amfibieën tellen

Na de winter ontwaken de amfibieën uit hun maandenlange winterrust. Salamanders, padden en bruine kikkers gaan de komende weken massaal op pad naar een geschikte plek om zich voort te planten. De meest algemene soort in tuinvijvers is de bruine kikker. De bruine kikker overwintert deels in tuinvijvers, maar een deel van de dieren overwintert ook op het land. Ze komen overal in Nederland voor en worden al vroeg in het voorjaar actief.

Kikker- of paddendril?

Kijk wel goed of je kikkerdril ziet of paddeneitjes. Hoe kun je het verschil zien? Kikkerdril ziet eruit als een klomp eitjes die in het water drijft terwijl padden hun eitjes in nette slierten aan waterplanten hangen. Op onderstaande foto zie je beiden.

Kikkerdril

Hoe paren kikkers?

Kikkers gaan gelijk op zoek naar een geschikte plek om zich voort te planten. Op diverse plekken in Nederland kun je het gebrom van de mannetjes die een vrouwtje proberen te lokken, al horen. De mannetjes klemmen zich vast aan een vrouwtje totdat ze haar eitjes heeft gelegd. Daar heeft hij zelfs speciale pootjes voor. Zo kan hij gelijk de eitjes bevruchten voordat een ander mannetje zijn kans ziet.

Vreemde voortplanting

Maar soms vergist hij zich en grijpt hij iets of iemand anders dan een vrouwtje van zijn eigen soort! Zo zie je in de paartijd wel eens een mannetje die zich stevig vastklemt aan een vis of een pad. Soms zie je zelfs een hele kluwen van kikkers die elkaar vastklemmen.

Zelf kikkerdril zien groeien tot kikkervisjes?

Met het pakket 'Kikkerdril tot kikkervisje' kunKikkerdril tot kikkervisje je het hele proces van vangen tot en met terugzetten zelf meemaken. Met de grote zeef en emmer kun je het dril vangen en in de aquariumbak bekijken.

Bestel voor €39,95

Doe mee met de Slootjesdagen

In het weekend van 10 t/m 12 juni 2022 gaan we tijdens de IVN Slootjesdagen weer samen met (groot)ouders en kinderen van 4 t/m 12 jaar op avontuur langs de waterkant. Op ruim 100 locaties in het land staan IVN-natuurgidsen voor je klaar met schepnetjes, loeppotjes en zoekkaarten om je alles te leren en laten beleven over de natuur in de sloot!

Meer over de Slootjesdagen

Wil je meer #groenomtedoen tips?

Bekijk alle tip