Over Gastheer van het Landschap

Recreanten laten de aanwezigheid van natuur in de omgeving steeds vaker meewegen in de keuze voor hun verblijf. En meer dan ooit is er over gebieden informatie beschikbaar, bijvoorbeeld via apps, routes en kaartjes. Maar het zijn juist de verhalen van mensen, de weetjes die niemand weet, iets bijzonders dat je pas ziet als je erop gewezen wordt, die maken dat je natuur écht beleeft.


Meer weten over het programma Gastheer van het Landschap? Download hier de brochure:

Brochure Gastheer van het landschap


Het programma

Leer en ontdek met het programma Gastheer van het Landschap alles over natuur, landschap en cultuurhistorie in jouw omgeving en beschik zo over alle vaardigheden om die beleving over te brengen naar je gasten. Het programma is op maat uitgewerkt per gebied en speelt in op de behoefte van ondernemers. Als onderdeel van het programma volg je de cursus en word je opgeleid tot Gastheer van het Landschap.

Gastheer groepProgrammaonderdelen

  • Een cursus van vier bijeenkomsten waarin ondernemers leren over het ontstaan van het landschap, de natuur, cultuurhistorie en recreatiemogelijkheden in hun omgeving.
  • Een krachtig netwerk, waarbij je samen met andere ondernemers bouwt aan vernieuwende arrangementen.
  • Verdiepingsmodules om inspiratie en kennis op te doen over bepaalde onderwerpen die aanvullend zijn op de cursusonderdelen.
  • Ondernemerssafari’s om te ontdekken hoe je bijzondere elementen van natuur, landschap en cultuurhistorie zelf kunt herkennen, vooral in de omgeving van het eigen bedrijf.
  • Beleefweken waarin een heel netwerk van Gastheren binnen één gebied samenwerkt om gasten en bezoekers een week lang het gebied te laten beleven. Een onvergetelijk evenement voor bezoekers, omwonenden en ondernemers.

Onderscheidend ondernemen

Bied jouw gasten een unieke natuurbelevenis! Door ze te betrekken bij natuur, landschap en cultuurhistorie leren ze het gebied kennen en bouwen er een band mee op. Zo vergroot je de kans dat jouw gasten langer blijven of terugkomen om nog meer te ontdekken. Zo kun je jouw organisatie onderscheiden van anderen, speel je in op de behoefte van de recreant, bouw je mee aan een positief imago van het gebied en stimuleer je draagvlak voor behoud van het landschap bij toeristen en mensen uit de omgeving.