Over IVN-cursussen

Meer weten over de natuur is boeiend en stimulerend. Wie meer leert en weet over de natuur beleeft de natuur intensiever, geniet meer van het buiten zijn en begrijpt het belang van natuurbehoud beter.

IVN is de grootste aanbieder van natuurcursussen in Nederland. Sinds de oprichting van IVN in 1960 zijn meer dan 16.000 IVN Natuurgidsen opgeleid en hebben nog veel meer mensen deelgenomen aan de korte, middellange en lange IVN-natuurcursussen.

Bij IVN kun je twee soorten cursussen volgen. Cursussen waarin je je eigen kennis van de natuur vergroot, en cursussen waarin je leert hoe je ánderen betrekt bij de natuur. In alle cursussen is veel aandacht voor het buiten beleven en ontdekken van de natuur, de bron van veel plezier en ontspanning.

Vergroot je kennis van de natuurOranjetip vrouwtje

Vergroot je eigen natuurkennis met een IVN-cursus over bijvoorbeeld vogels, vlinders, libellen, paddenstoelen, natuurbeheer, wilde planten, zoogdieren of het landschap om je heen.

Leer anderen over de natuur

Bij IVN leer je ook hoe je anderen bij de natuur betrekt, of het nu kinderen, volwassenen of ouderen zijn. Jij leert hoe je hen de natuur laat beleven op een manier die hen echt enthousiast maakt voor de natuur.
Dit leer je in cursussen en opleidingen zoals de Natuurgidsenopleiding waarin je wordt opgeleid tot natuurgids, de Natuuroudercursus voor ouders die willen helpen bij het natuuronderwijs op school, en de Woesteland-cursussen voor jongerenbegeleiders. Ook de IVN-cursussen voor organisaties vallen hieronder, zoals de cursus Gastheer van het Landschap voor recreatie-ondernemers en de opleidingen voor de kinderopvang.

In deze video vertelt IVN Natuurgids Gerda over haar werk:

Introfoto: Astrid Bijster