Over IVN-cursussen

Meer weten over de natuur is boeiend en stimulerend. Wie meer leert en weet over de natuur beleeft de natuur intenser, geniet meer van het buiten zijn en begrijpt het belang van natuurbehoud beter.

IVN is de grootste aanbieder van natuurcursussen in Nederland. Sinds de oprichting van IVN in 1960 zijn meer dan 16.000 IVN Natuurgidsen opgeleid en hebben nog veel meer mensen deelgenomen aan de korte, middellange en langere IVN-natuurcursussen.

Oranjetip vrouwtjeBij IVN kun je twee soorten cursussen volgen. Cursussen waarin je je eigen kennis van de natuur vergroot, en cursussen waarin je leert hoe je ánderen betrekt bij de natuur. In alle cursussen is veel aandacht voor het buiten beleven en ontdekken van de natuur.

Vergroot je kennis van de natuur

Vergroot je natuurkennis met een IVN-cursus over bijvoorbeeld vogels, vlinders, libellen, paddenstoelen, natuurbeheer, wilde planten, zoogdieren of het landschap in jouw regio.

Leer anderen over de natuur

Bij IVN leer je ook hoe je anderen bij de natuur betrekt. Of het nu kinderen, volwassenen of ouderen zijn, jij leert hoe je hen de natuur laat beleven op een manier die hen echt enthousiast maakt. Zowel de vrijwilligers als de beroepskrachten bieden cursussen aan over natuureducatie.

De IVN-vrijwilligers organiseren onder andere de Natuurgidsenopleiding, de cursus Natuurouders, en de Woesteland-cursussen:

De IVN-beroepsorganisatie biedt onder andere voor deze doelgroepen cursussen en training:

Introfoto: Astrid Bijster