Over IVN-cursussen

Volg een cursus bij IVN en begrijp meer van je omgeving, beleef de natuur intenser en geniet meer van buiten zijn.

IVN is de grootste aanbieder van natuurcursussen in Nederland. Sinds de oprichting van IVN in 1960 zijn meer dan 16.000 IVN Natuurgidsen opgeleid en hebben nog veel meer mensen deelgenomen aan andere natuurcursussen.

Bij IVN kun je twee soorten cursussen volgen. Cursussen waarin je je eigen kennis van de natuur vergroot, en cursussen waarin je leert hoe je ánderen betrekt bij de natuur. In alle cursussen is veel aandacht voor het buiten beleven en ontdekken van de natuur.

Vergroot je kennis van de natuur

Vergroot je natuurkennis met een IVN-cursus over bijvoorbeeld vogels, vlinders, libellen, paddenstoelen, natuurbeheer, wilde planten, zoogdieren of het landschap in jouw regio.

Natuurcursus zoeken

Leer anderen over de natuur

Bij IVN leer je ook hoe je anderen bij de natuur betrekt. Of het nu kinderen, volwassenen of ouderen zijn, jij leert hoe je ze de natuur laat beleven op een manier die hen echt enthousiast maakt.

Een aantal cursussen zijn vrij toegankelijk voor iedereen, zoals de Natuurgidsenopleiding, Natuurouder cursus en de WoesteLand trainingen voor Jongerenbegeleider.

Een cursus zoeken