Vogels kun je niet melken FILM Klimaat en duurzaamheid

Filmspecial met Q&A Vogels kun je niet melken!

's-Hertogenbosch 17 april 2024

In samenwerking met Verkadefabriek en IVN afdeling Den Bosch organiseren we op zo 26 mei een filmspecial rondom de documentaire / film Vogels kun je niet melken.

‘Hoe zorg je goed voor de grutto en zorg je er tegelijkertijd voor dat je als boer nog een goede boterham verdient?’ Dit is de vraag die centraal staat in de documentaire over melkveehouder Bote de Boer en zijn gezin. Bote en zijn vrouw Astrid zetten zich al jaren in voor weidevogels. Ze hebben een groot stuk land volledig ingericht voor weidevogels zoals de grutto, kievit en tureluur. Voor zijn inzet ontving hij in 2023 de prijs ‘Gouden Grutto’ van Vogelbescherming Nederland. Maar op land geschikt voor grutto’s kun je minder melk produceren. Voor Bote is dit een bewuste keuze, maar bij het gezin zorgt dit voor de nodige kopzorgen. Bote en zijn vrouw hebben vijf kinderen. De oudste zonen willen graag de boerderij overnemen in de toekomst, indien de boerderij dan nog bestaat. Er is namelijk nog geen verdienmodel voor ‘vogeltjesland’. Bote wil dit graag veranderen en pleit voor een systeem van vergoedingen voor weidevogelbeheer.

Boer Bote de Boer uit Tjerkwerd Súdwest-Fryslân kijkt reikhalzend uit naar de komst van de grutto. In heel Friesland laat deze weidevogel zich nauwelijks nog zien, maar bij hem blijft hij komen, in groten getale zelfs.

Ook dit jaar is alles gereed voor zijn komst. Het grondwater staat hoog, de plasdrassen zijn aangelegd. En het ouderwetse weidegras zit bomvol kruiden en insecten, precies zoals de grutto’s het graag hebben.

Astrid, Bote’s vrouw, gunt haar man zijn vogels. Als ze met zijn tweeën waren, mocht hij van haar zijn gang gaan. Maar ze zijn niet met zijn tweeën, ze hebben vijf kinderen. De oudste zonen willen de boerderij graag in de toekomst overnemen.
Maar dan moet er nog wel steeds een boerderij om over te nemen zijn.

Na afloop van de film is er een Q&A met filmmaker Barbara Makkinga.

Bestel je kaartje nu bij de verkadefabriek:

Locatie Verkadefabriek
Na afloop van de film is er een Q&A met filmmaker Barbara Makkinga.

Werkgroep Lezingen

De werkgroep Lezingen organiseert lezingen over de natuur. De lezingen worden gehouden in de Brede Bossche School Nieuw Zuid. Een overzicht van geplande lezingen vind je hier. Contactadres: lezingen@ivn-s-hertogenbosch.nl. De  toegang is gratis voor IVN-leden, van de overige bezoekers wordt een vrijwillige bijdrage van 2,50 euro gevraagd.
lezingen@ivn-s-hertogenbosch.nl
Den Bosch