Een ‘Hop’ in Herpen Vogels

Een ‘Hop’ in Herpen

Oss 24 april 2021

Een bijzondere vogel in Herperduin
Op maandag 19 april werd er een bijzondere vogel in Herperduin door diverse natuurliefhebbers waargenomen: een hop. Puur een toevalstreffer zeggen vogelkenners, maar gezien het aantal foto’s op social media niet onopgemerkt gebleven. Hij komt maar sporadisch voor in Nederland.

Stinkhaan
De hop wordt in Nederland niet veel gezien, meestal in de trekperiode. Dat gebeurt in voorjaar, maart-april, en in het najaar, augustus-oktober. Sommige hoppen verkennen in het najaar wat noordelijkere gebieden, voordat ze naar het zuiden wegtrekken. In het voorjaar schieten ze soms wat door naar het noorden bij stevige zuidenwind.
De hop is, naast alleen een zeldzame vogel, ook een zeldzame broedvogel in Nederland. De hop broedt vooral in midden en zuid Europa. Ze worden ook wel stinkhaan genoemd vanwege de manier waarop ze het nest verdedigen; hierbij spugen de jongen een hevig stinkende substantie rondom en over de opening van het nest. Dit spul komt uit hun krop. De hop eet hoofdzakelijk insecten, insectenlarven en wormen, maar lusten ze ook wel een reptiel of amfibie. De kuif wordt opgezet als de vogel alert is of vlak na het landen.
Vóór 1925 wordt hij beschreven als een in Nederland voorkomende broedvogel. Daarna nog een enkele keer, zoals in 2012 in Limburg. Ze hebben voorkeur voor halfopen landschappen en daarin past Herperduin wel. Maar waarschijnlijk is het te druk in Herperduin en is hij nu al weer verdwenen.

Een ‘Hop’ in HerpenHop - Foto Theo van Orsouw (IVN Oss)Hop - Foto Theo van Orsouw (IVN Oss)Hop - Foto Theo van Orsouw (IVN Oss)