De grutto’s zijn terug! Vogels

De grutto’s zijn terug!

Oss 7 maart 2022

Ieder jaar, zo ongeveer rond carnaval, is het weer spannend wanneer de eerste grutto’s in de polders rond Oss neerstrijken. Donderdag 3 maart kwam de eerste waarneming binnen van een groepje van acht grutto’s in Lith. Er werden ook 180 kievieten en 128 wulpen geteld. Veel van de wulpen zullen nog verder trekken, een aantal blijft in onze polders broeden. Het weidevogelseizoen is duidelijk weer van start gegaan.

Al meer dan drie weken geleden werden grote groepen grutto’s gemeld die via Portugal en Spanje in Nederland aankwamen. In die landen maken ze op de rijstvelden daar een lange tussenstop op hun voorjaarstrek vanuit Afrika om weer op sterkte te komen voor hun lange vlucht naar Nederland. En dan is het wachten. In andere delen van Nederland werden de eerste grutto’s al meer dan een week geleden gezien, maar hier in de regio zijn ze altijd wat later.

Op 15 februari zijn de plas-dras gebieden in de polders weer onder water gezet om zo de goede omstandigheden te creëren voor hun uiteindelijke broedplaatsen. Plas-dras gebieden hebben een zachte bodem, waardoor de weidevogels gemakkelijk in de bodem naar voedsel kunnen zoeken. De grutto eet vooral emelten en regenwormen.

Meer over vogels in de polders rond Oss