ANBI-status

Sinds 2007 heeft IVN Oss een ANBI- status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Doe je een donatie aan IVN of ben je lid, dan kan je onder voorwaarden dat bedrag aftrekken van je belastbaar inkomen. Uitgebreidere informatie over een ANBI en de fiscale voordelen vind je hier.

IVN Oss is een zelfstandig rechtspersoon en is daarom volgens de belastingdienst zelf verantwoordelijk voor de publicatieverplichting om de ANBI-status te krijgen en/of te behouden. De Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR art. 5b) bepaalt sinds 2014 dat de ANBI haar gegevens via internet openbaar maakt. Tevens is de uitvoeringsregeling van de AWR met ingang van 1 januari 2014 gewijzigd. Deze uitvoeringsregeling bepaalt dat een ANBI de hieronder vermelde gegevens op haar website publiceert:

Naam (publiek) IVN Oss
Naam(statuten) IVN, Instituut voor Natuureducatie en duurzaamheid, afdeling Oss
RSIN* 801953893
E-mail ivnoss.secretariaat@gmail.com
Website http://www.ivn.nl/afdeling/oss
Doelstelling IVN Oss werkt aan een duurzame samenleving. Ons idee is dat betrokkenheid bij de natuur, duurzaam handelen stimuleert. Daarom laten wij jong en oud de natuur dichtbij beleven. We verbinden hen met groene initiatieven rond natuur en maatschappelijke thema’s zoals voeding, gezondheid en energie. Dit doen we in Oss en omgeving met ruim tweehonderd leden en donateurs. IVN Oss werkt daarbij samen met verschillende partners, zoals Landschapsbeheer Oss en de IVN-afdelingen Bernheze, Uden en Veghel.
Jaarplan Het beleid van IVN Oss is er op gericht om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de natuur. Dit doen wij onder andere door het organiseren van rondleidingen, cursussen, jeugdactiviteiten en het publiceren van wandel- en fietsroutes. De door onszelf opgeleide Natuurgidsen spelen daarbij een belangrijke rol.

Jaarplan 2024 IVN Oss

Beloningsbeleid Alle leden, dus ook het bestuur, zijn vrijwilligers en ontvangen geen beloning voor hun inzet.
Financiële verantwoording Balans en Jaarrekening IVN Oss 2023

Begroting 2024