Oeverzwaluwwand Brandevoort

Mierlo 15 maart 2024

Samen met IVN Helmond hebben we op13 maart het onderhoud verzorgd van de oeverzwaluwwand in Brandevoort.
Het onderhoud bestaat uit het verwijderen van riet voor de wand en het herstellen van de nestgaten. Dit jaar hebben we ook de groenstrook aan de bovenzijde van de wand gedeeltelijk verwijderd. De braam en de meidoorn groeien daar iets te wild waardoor de wortels tot in de gangen van de oeverzwaluwwand groeien. Beter is het om het aan de bovenzijde, tot ca 4 m uit de wand, kaal te maken. Om te voorkomen dat er mensen te dicht bij de wand komen kunnen we aan weerszijden van de wand wel struiken planten. Een klusje voor dit najaar. We hebben de open gaten uitgeboord tot een diepte van ca 70 cm en deze gevuld met zand waar ongeveer 10 % leem in zit. Tijdens ons werk werden we regelmatig “gestoord” door het piepje en de vlucht van 2 ijsvogels. Deze hadden al een nestgat in gebruik genomen (een wit spoor aan de buitenzijde geeft aan waar ze zitten).

Vorig jaar waren er 99 gaten bezet door de oeverzwaluw en eentje door de ijsvogel.
In 2017 is de betonwand geplaatst in de eco-zone van Brandevoort net ten zuiden van de Voort nabij de sportvelden. De oeverzwaluw heeft een steile wand nodig waar het de nestgaten in uitgraaft en verder water, rust en veel insecten. Ze zijn vanaf eind maart tot en met augustus in ons land en vertrekken dan weer naar hun winterverblijf in Afrika.
Vanaf eind mei worden 4-5 eieren gelegd. Broedduur: 14-17 dagen. De jongen zitten 20-24 dagen op het nest voor ze uitvliegen.
Nu is de ijsvogel al goed te zien en vanaf begin april ook nog de oeverzwaluw.
De vogelwand is goed te zien vanaf het fietspad bij de sportvelden. Een aanrader.

De vogelwerkgroep.