Nominatie BovensteBesteBermbeheerder 2020 Gemeente Gemert-Bakel Biodiversiteit

Nominatie BovensteBesteBermbeheerder 2020 Gemeente Gemert-Bakel

Gemert-Bakel 12 juni 2020

BovensteBesteBermbeheerder 2020

De Vlinderstichting roept inwoners op om gemeenten, provincies en waterschappen te nomineren voor de titel BovensteBesteBermbeheerder 2020. Ook particuliere bermbeheerders kunnen meedingen naar de titel.

Veel gemeenten, provincies en waterschappen hebben bloemrijke bermen. Ook sommige particuliere bermbeheerders zijn bloemrijk bezig. De Vlinderstichting wil graag weten waar dat is, wat het effect ervan is en hoe hierover gecommuniceerd wordt met de inwoners. Zijn ze goed bezig en vindt u dat dat best eens gezegd mag worden? Nomineer deze organisatie, instantie of persoon voor de eretitel.

Bloemrijke bermen zijn niet alleen mooi om te zien, maar vooral goed voor de biodiversiteit. De Vlinderstichting bevordert daarom bloemrijke bermen, bijvoorbeeld door middel van het Kleurkeur, een keurmerk om opdrachtgevers (gemeenten, provincies en waterschappen) en opdrachtnemers (aannemers, groenbedrijven) aan te zetten tot insectvriendelijk beheer. Ook in de strijd tegen de eikenprocessierups kunnen bloemrijke bermen een rol spelen, doordat ze natuurlijke vijanden aantrekken.

bloemrijke berm De winnaar krijgt een mooie houtsculptuur gemaakt door houtdraaier Otto Koedijk. De inzendingen worden beoordeeld door een deskundige jury. Nominaties kunnen tot 5 juli 2020 worden ingediend via de website van de Vlinderstichting.

Zo heeft gemeente Gemert-Bakel i.s.m de Groene Heerlijckheid, Stichting Ons Landschap, Natuureducatiecentrum de Specht en Groei& Bloei al ruim 20.000 bloembollen geplant voor het project Nederland Zoemt aan de Koksedijk in Gemert. Van het vroege voorjaar tot het late najaar staat deze berm in bloei en is behalve ontzettend goed voor de biodiversiteit een lust voor het oog voor de voorbijgaande wandelaars, fietsters en automobilisten.

krokussen kokse dijk Samen sterk voor biodiversiteit in eigen gemeente