Groep mensen in een bos bestudeert een boomschijf op de grond. Bladeren liggen rondom verspreid. Overig

Werkgroep scholen breidt haar activiteiten uit: pilot groep 5!

Geldrop 29 oktober 2025

Op dinsdag 7 oktober was het een spannende dag voor de leerlingen van basisschool de Ganzebloem.  Zij kwamen, met meester Tom, juf Lotte en een aantal ouders, naar de kasteeltuin om als ‘proefpersoon’ te dienen voor een nieuwe activiteit van de scholenwerkgroep: de pilot groep 5!

De eerste groep!
Naast een uitleg over de inhoud van het programma werd aan de leerlingen ook verteld dat zij de eersten waren die dit programma zouden gaan uitvoeren. En dat wij, de zeven aanwezige leden van de scholenwerkgroep, het ook spannend vonden omdat wij graag van hen wilden leren!

Daarna gingen de leerlingen, opgesplitst in groepen, aan de slag met drie opdrachten met als onderwerpen: bomen, vogels en water.

Bij de bomen werd gezocht naar bladeren met hun verschillende verschijningsvormen zoals die van de eik en de plataan. Daarna werd op een grote boomschijf, door het tellen van de duidelijk zichtbare jaarringen, bepaald hoe oud die boom was toen deze werd omgekapt. Van andere bomen in de kasteeltuin werd de leeftijd berekend door de omtrek (op 1 meter hoogte) te meten en er vervolgens een berekening op los te laten.

De vogels werden ‘gespot’ met een verrekijker. Daarvoor waren in de tuin verschillende afbeeldingen van vogels opgehangen waaronder de ekster, de koolmees en de ijsvogel. Het opsporen van vogels met een verrekijker was voor veel leerlingen een eerste kennismaking met dit ‘ver-wegkijk-apparaat’. Vervolgens werd gekeken naar het eetgedrag van vogels door het bestuderen van de vorm van de snavel en te beredeneren welk voedsel zij daarmee konden verschalken.

Bij het water werd een bijna echte ‘wetenschappelijke proef’ uitgevoerd. Met behulp van rode koolsap werd de zuurgraad bepaald van drie ‘watermonsters’: water uit een bosven, uit de gracht van het kasteel en uit de poel bij het voedselbos. Omdat er ook al een bakje klaar stond waarin te zien was wat azijn doet met een krijtje (het lost op) werd een link gelegd naar het huisje van de waterslakken en het water waar die slakken te vinden zijn. Quote: ‘het worden naaktslakken’.

Na 1,5 uur van inspannende activiteiten werd aan de leerlingen gevraagd wat zij het leukst hadden gevonden. Maar ook wat moeilijk was en wat minder goed ging. Zo was het meten van een boom met een omtrek van ruim 4 meter met een lint van maar 150 centimeter een hele klus.

Het beredeneren van de combinatie van de vorm van een vogelbekje en het favoriete eten was niet gemakkelijk.

Deze feedback gaf een schat aan informatie aan de leden van de werkgroep!

De basis van de opdrachten is goed en door de feedback van de leerlingen kunnen er details nog aangepast en verbeterd worden op onderdelen van alle drie de opdrachten.

De scholenwerkgroep is van plan om de groep 5 activiteiten het komende jaar op te nemen in haar programma voor de scholen. Hierdoor wordt het huidige programma, dat bestaat uit het Kabouterpad voor de groepen 1 en 2, het Kleine-beestjes pad voor groep 3 en de ‘Ontdek de natuur dichtbij’ activiteit voor groep 4 (paardenbloemen, water- en bodemdiertjes), aangevuld met een inspirerende activiteit voor de leerlingen van de groepen 5 van de Geldropse basisscholen.

De foto’s zijn gemaakt door Margot Klaren.

Ontdek meer over

Deel deze pagina