Thema-avond over gier- en huiszwaluwen

Gier- en huiszwaluwen zijn het onderwerp van een presentatie op woensdag 1 mei bij IVN Geldrop, in natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Frans Heijnen en Dorus van den Boom zetten zich met volle energie in voor deze speelse dieren. Aanvang 20 uur, toegang gratis, vrijwillige bijdrage welkom.

Gierzwaluwen
Gierzwaluwen zijn echte stadsbewoners, cultuurvolgers en heel bijzonder. Deze goede muggenvangers eten en slapen in de lucht. Als broedgelegenheid zijn vooral oude gebouwen in trek. Die zijn voor gierzwaluwen net een rotslandschap vol holtes. Ze zitten ook graag onder een dakgoot of dakpan en achter een regenpijp. Wij kunnen de gierzwaluwen goed helpen met speciale nestpannen en -stenen, liefst in groepjes want ze nestelen graag met soortgenoten.

Frans Hijnen van Stichting Stadsnatuur Eindhoven heeft zelf een zestal gierzwaluwkasten aan zijn huis, waarvan enkele met ingebouwde camera, zodat hij de vogels kan bestuderen. Al twintig jaar houdt hij zich bezig met de gierzwaluwen.

Huiszwaluwen
Ook deze soort maakt gebruik van speciale zwaluwnestkasten. Hebben ze leem voorhanden, dan metselen ze hun nest tegen een woning aan, vaak onder de dakoverstek. Ja, huiszwaluwen veroorzaken wel eens een poepje op het raam of de stoep. Het is meer kalkachtig en eenvoudig te verwijderen. Zo’n poepje weegt niet op tegen de vreugde die een nestje onder de goot brengt! Huiszwaluwen herken je aan hun witte buik en keel, in tegenstelling tot boerenzwaluwen: die hebben een rode keel en maken hun nesten in schuren.

Dorus van den Boom van IVN Geldrop koestert al een kwart eeuw de vele zwaluwnesten aan zijn huisgevel. Hoewel de zwaluwstand achteruit gaat, vliegen deze vrolijke kwetteraars af en aan bij Dorus.

Toegang vrij
Belangstellenden zijn woensdag 1 mei welkom in natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Vanaf 19.45 uur staan koffie en thee klaar, aanvang 20 uur, einde rond 22 uur. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld. IVN laat jong en oud beleven hoe leuk, leerzaam, gezond én belangrijk natuur is.

01 mei 2024 - 20:00
woensdag 01 mei 2024 20:00