Doe-tip: De schoonheid van vlinders bewonderen Vlinders

Doe-tip: De schoonheid van vlinders bewonderen

Ieder voorjaar kun je er getuige van zijn: hoe dikke rupsen bladeren verorberen en hoe een paar weken later de vlinders door de tuin fladderen. Na weken opgesloten te hebben gezeten, is de vlinder eindelijk vrij. Een vlinder staat dan ook symbool voor vrijheid. Iets dat op een dag als vandaag (5 mei) erg toepasselijk is. Ga eens op zoek naar de vlinders in je tuin en omgeving en bewonder hun schoonheid.

Hoe wordt een rups een vlinder?

Lang geleden dacht men dat rupsen en vlinders geheel verschillende dieren waren. Het duurde duizenden jaren voordat mensen erachter kwamen dat de kruipende, dikke rups later in zijn leven verandert in een fladderende, tere vlinder.

Vlinders zijn bijzondere dieren. Ze hebben hun leven in twee delen verdeeld, één deel gaan ze als rups door het leven en het andere deel als vlinder. De transformatie van rups tot vlinder vindt plaats in de pop. In de video zie je in 3 minuten wat er allemaal gebeurt in de cocon.

Vlinders planten zich voort door eitjes te leggen. Tijdens haar leven legt een vlindervrouwtje zoveel mogelijk eitjes. Uit de eitjes komen jonge rupsen.  Van elke honderd eieren die een vlinder legt, vinden tussen de 95 en 99 individuen de dood, voordat ze aan paren of ei afzetten toekomen. Slechts 1 tot 5% overleeft. Gelukkig is dit voldoende om de volgende generatie veilig te stellen.

Hoe lang duurt het voor een pop in een vlinder verandert?

Dat is heel verschillend, want er zijn een heleboel verschillende soorten vlinders. Soms kan het zelfs bij één soort verschillen zoals bij het groot koolwitje. In de zomer duurt het iets meer dan een week tot bijvoorbeeld het koolwitje uit de pop kruipt. Maar in de winter overwintert hij als pop, en dan duurt het veel langer, wel 160 tot 330 dagen.

Bron: vlinderstichting.nl