Take a nature mini-break

Doe een effectieve minibreak van 10 minuten volgens deze 8 stappen:

  1. Ga naar buiten (voorkeur) of zet het raam even open.
  2. Ga staan. Of als dat niet prettig is, ga echt anders zitten.
  3. Doe je ogendicht, adem diep in en luister naar alle geluiden van buiten. 
  4. Benoem in je hoofd wat je hoort en wat het is.
  5. Doe dit 5 minuten. Je kan een timer zetten als dit je rust geeft.
  6. Kijk vervolgens 5 minuten terug op de dag die geweest is en benoem voor jezelf minimaal 3 dingen die goed zijn gegaan, waar je trots op bent of die jou voldoening geven.
  7. Doe je ogen open, kijk ver weg en haal diep adem. 
  8. Pak wat te drinken en ga verder met je laatste klussen.

Micropauzes werken!

Kleine pauzes, micropauzes, zijn goed voor lichaam en geest. Je laat je zintuigen op een andere manier werken dan de continue prikkels van een computer, radio of van pratende collega’s. Via deze 8 stappen kom je even in het moment. Je geeft je ogen rust door ze te sluiten en kunt zo beter focussen op de geluiden die je hoort. Het gaat erom dat je uit de cirkel van concentratie en productie stapt om de hersenen te kunnen laten herstellen. Een korte reset. 

Door dit op te volgen met een stukje positieve reflectie, focus je op wat goed gaat. Vaak ben je aan het eind van de dag enorm druk met alle zaken die nog niet af zijn. Dan sluit je de dag af met een gejaagd gevoel en focus op wat niet gelukt is. Aandacht voor wat juist goed gaat kan zorgen dat je je meer empowered voelt voor wat laatste acties en dat je meer tevreden naar huis gaat.