Groen om te doen
Gezondheid
zaterdag04apr2020

Doe-tip: Bosbaden in je tuin

In Japan is bosbaden, oftewel Shinrin-yoku, een manier om je lichaam en geest te helen door middel van de natuur. Er is aangetoond dat stresshormonen tot wel 30 dagen lang verlaagd blijven na zo'n bosbad. Deze bosbad-oefeningen kun je zelf in je eigen tuin doen. Ga je toch naar met bos? Doe dit dan in je eentje en houd de richtlijnen van het RIVM aan.

Het is de bedoeling om de natuur in je omgeving optimaal te ervaren. Oftewel: je tuin (of het bos) bekijken, voelen, ruiken en zelfs proeven. Door 'uit je hoofd' te gaan en je actief op al je zintuigen te richten, kom je dichter in contact met de natuur en je eigen gevoel. 


Oefening 1 - Luister naar de natuur

Is het je wel eens opgevallen hoeveel geluiden er zijn in de natuur? Neem een aangename houding aan en luister vijf minuten met volledige aandacht naar alles dat je hoort. Zoemende bijen, ritselende bladeren, de wind, zingende vogels of misschien wel een kikker. Neem de geluiden in je op, maar je hoeft er verder niks mee te doen of er een oordeel over te hebben. Ga de soorten dus niet benoemen, herinneringen ophalen of nadenken of je het mooi vindt of niet. Je hoeft alleen maar te genieten van de geluiden.

Oefening 2 - Voel de natuur

Zoek een voorwerp in de natuur dat jou aanspreekt. Bijvoorbeeld een tak, blaadje, veer of iets anders. Neem het voorwerp in je handen en voel één minuut lang heel aandachtig met je vingers. Hoe voelt het? 

Oefening 3 - Ogen dicht

Ga in je tuin rechtop staan. Doe je ogen dicht en focus je op alles dat er in je lichaam afspeelt. Heb je het koud of warm? Hoe voelen je voeten aan de grond? Hoe is je ademhaling? Probeer alles te signaleren wat je merkt. Vervolgens doe je hetzelfde met alles 'buiten' je lichaam. Wat gebeurt er in je omgeving? Waar merk je dat aan? Doe deze oefening ongeveer 10 minuten.

Tiny Forest
Leestip: The Healing power of forests

In dit boek maak je kennis met de de succesvolle methode om bossen te herstellen op uitgeputte bodems, of dit nu woestijnen, industrieterreinnen of parkeerplaatsen zijn.

Bestel voor €27,50

 

 

Blijf op de hoogte van onze laatste tips!

Ja, ik wil de #groenomtedoen tips ontvangen

Ga je toch de natuur in?

Wil je toch écht even lekker de natuur in voor wat beweging, frisse lucht en een helder hoofd, dan begrijpen wij dat natuurlijk maar al te goed! Geniet vooral van de natuur, maar blijf dichtbij huis en vermijd drukke plekken. Houd altijd de RIVM richtlijnen in acht:

  • Vermijd drukke plekken;
  • Houd altijd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar;
  • Heb je griepverschijnselen, blijf dan thuis;
  • Was je handen zodra je thuiskomt;
  • Houd rekening met elkaar en de natuur.

Houd de site van RIVM in de gaten voor de laatste richtlijnen omtrent corona.