Doe-tip: binnenbos in je huiskamer Bloemen en planten

Doe-tip: binnenbos in je huiskamer

Wil je de natuur thuis beleven met mooie binnenplanten? Dat ziet er niet alleen gezellig uit, planten in huis (zéker als je thuis moet werken) zijn ook nog eens bewezen gezond! Maar wat zijn de beste planten en waarom?

Eind jaren ’80 deed ruimtevaartorganisatie NASA samen met de Associated Contractors of America (ALCA), onderzoek naar de luchtzuiverende effecten van verschillende kamerplanten. Doel was om een manier te vinden om de lucht in ruimtestations te zuiveren. Uit onderzoek bleek dat verschillende kamerplanten zeer geschikt zijn om schadelijke stoffen zoals formaldehyde, benzeen en ammonia uit de lucht filteren.

Welke voordelen hebben planten in huis?

Door bouwmaterialen, gordijnen, lijm, verwarming, schoonmaakmiddelen of printers kunnen er binnen chemische stoffen aanwezig zijn. Planten filteren met hun huidmondjes deze stoffen uit de lucht. Ook hoef je  minder te ventileren met planten in huis. Zo verlies je in de winter minder warmte en hoef je ook minder te stoken. Te weinig ventilatie kan leiden tot oogirritatie, hoofdpijn, duizeligheid, concentratieverlies en vermoeidheid.

Top 10 meest luchtzuiverende planten

• Krulvaren
  • Australische zwaardvaren
  • Graslelie
  • Chinese evergreen
  • Dwergdadelpalm
  • Flamingobloem
  • Bamboepalm
  • Treurvijg
  • Goudrank
  • Leliegras

Waar vind ik deze planten (en het liefst duurzaam gekweekt)? sansiveria

Helaas worden nog lang niet alle planten op milieuvriendelijke wijze gekweekt. Bij de volgende adressen zit je gelukkig goed:

Hoe groeien planten
Leuk voor kinderen: hoe groeien planten?

In dit informatieve kinderboek leren kinderen hoe planten groeien. Je kunt er van alles in lezen over wortels, bloemen, stuifmeel en bladeren.

Bestel voor €7,25

Wil je meer #groenomtedoen tips?

Bekijk alle tips

Blijf op de hoogte van onze nieuwe tips!