Plantenwerkgroep

De plantenwerkgroep gaat 6 tot 8 keer per jaar op excursie.
Daarnaast zijn er een aantal bijeenkomsten om planten te determineren.

Tijdens een excursie doorlopen we het terrein en benoemen de planten die we tegenkomen. Ook allerlei andere zaken hebben daarbij onze belangstelling, zoals paddenstoelen, vogels, reptielen en insecten, kortom 'alles wat leeft en groeit en ons altijd weer boeit'.

De benoemde planten worden genoteerd en ook de andere observaties komen op de lijst. Planten die we niet zo snel herkennen worden vaak mee naar huis genomen en door iemand van ons verder gedetermineerd.

Sinds enige tijd maken we de plantenlijst op alfabetische volgorde. Deze lijst wordt vóór de excursie uitgedeeld, zodat we alleen een kruisje hoeven te zetten bij een gevonden en benoemde soort.

Vaak gaan we 's avonds op pad en genieten we ook van de rustige natuur, prachtige luchten en vergezichten.

Contactpersoon van deze werkgroep is Mies de Wilde.
E-mail:  mevr.dewilde@gmail.com

Jaarverslag Plantenwerkgroep 2018.

• Donderdag 19/04/2018, verzamelen bij de Barbecue-plaats en van daaruit een voorjaarswandeling maken.
    Deze excursie doen we vaker als voorjaarswandeling, en als start voor de PWG-excursies in het algemeen.
    Een leuke excursie, vooral omdat dan het begin van het plantenseizoen, weer zo aardig zichtbaar wordt. En iedereen zo opgewekt en tevreden is.

• Woensdag 16/05/2018, naar Hoornenburg o.l.v. Wim Loning.
    Deze excursie heeft plaatsgevonden o.a. omdat het thema van het IVN  voor 2018 was: Dijken.
    Voor deze excursie hebben we toestemming gevraagd aan de eigenaar van het terrein: Jan Kikkert. Hij is altijd bereid om ons te ‘helpen’, we hebben al eerder in onze PWG-geschiedenis een beroep op ‘zijn terrein’ gedaan. Na afloop is hij daarvoor, door ons, heel erg bedankt.
    Wim Loning schreef: ‘ Een verrassend terrein met verrassende vondsten, zoals een groot aantal bloeiende Damastbloemen’!

• Maandag 11/06/2018, de Muy en de 8 Bunder.
    Deze excursie is verzet naar begin september. (uiteindelijk 22 september).

• Dinsdag 10/07/2018. Naar de Slufter.
    Excursie heeft niet plaatsgevonden.

• Zaterdag 18/08/2018.
    Excursie o.l.v. Jan Witte (vroegere SBB-medewerker) naar het terrein bij de Bonte Belevenis, het Mientje en Mavenvlak.

• Vrijdag 24/08/2018.
    Dourlein kazerne. Wim Loning had toestemming gevraagd.
    Excursie-groep aan het einde van de mooie tocht door regen en onweer overvallen.

• Zaterdag  22/09/2018.
    De Muy en de 8 Bunder, waarbij Gerrit toestemming had gevraagd aan SBB. Hij moest als ‘tegenprestatie’ verschijnen in een geel jasje. Dat is gebeurd. Koude avond-avond-excursie, met behalve planten, klagelijk geroep van een Wulp!

•

• Daslook
  • Daarnaast is er, op verzoek van Landschap Noord-Holland, door een groep PWGers, samen met een aantal cursisten van de NGO cursus, vier maal een inventarisatie ronde gemaakt door Fischer's Weid.

Karin Bennekomer, die de cursus IVN-opleiding volgt, heeft ‘Fischer’ s Weid gebruikt als onderdeel voor haar opleiding.

De resultaten van de meerdere inventarisaties die wij daar hebben uitgevoerd zijn steeds door Karin naar Roel Hovinga doorgezonden.

Mies de Wilde, december 2018