Mienie excursies

Voor mensen die geen lange afstanden meer kunnen lopen, worden er een aantal keren per jaar Mienie excursies georganiseerd. Soms is het ook mogelijk om mee te doen als u in een rolstoel zit en zelf begeleiding meeneemt.
Deze natuurexcursies duren ongeveer drie kwartier en worden begeleid door mensen van het IVN. Het kan gaan over vogels, insecten, vlinders, strand, bomen, planten, paddenstoelen enz.

Hebt u interesse om een keer mee de natuur in te gaan, dan kunt u zich opgeven bij Ria Visch. Zodra er een excursie gepland wordt krijgt u een persoonlijk berichtje van ons via mail of telefoon.

Misschien hebt u ideeën voor een excursie of over een bepaalde plek waar we naar toe zouden kunnen, meldt het ons en wij kijken of het te regelen valt.

Contactpersoon Ria Visch tel.: 318881
e-mail : gerritenria@texel.com

Jaaroverzicht Mienie-excursies werkgroep 2018

Alweer voor het 16e jaar mienie-excursies.

Ook dit jaar zijn we heel Texel af geweest, tussen februari en december. Op zoek naar moois in de natuur; vogels, planten, insecten, bomen enz.

Zoals:
Bij het Paadje van Schoo tegenover het Maartenhuis. Daar kun je nog ouderwetse “blanke toppen der duinen” zien;

Tussen de Muy en de Slufter ligt een dijkje, waar vanaf je naar beide kanten de gebieden kunt kijken. Daar werd de verdwenen hond van Plassendaal nog gesignaleerd. (natuurlijk gelijk gemeld!).

Het Geheimpad in het bos; naar het oorlogsschip in de Muy; de Horsmeertjes; de Monnikkenweg in het bos; korren bij de Volharding, ook erg leuk voor jeugdige deelnemers.

In de warme zomer dit jaar bij ons in de tuin insecten gezocht, bekeken en gedetermineerd, wel zo’n 30 soorten.

Bij de Ochusrichel en de Tureluursweg,  genieten in het herfstzonnetje van de mooie herfstkleuren, dood hout en enkele paddenstoelen.

Vooral met hulp van Gerrit, Jan Ravenstijn, Els van Ierland, Rinus Zwijnenburg en Peter Ampt en gemiddeld 15 deelnemers waren het weer geslaagde excursies.

De oostkust was moeilijk te bereiken vanwege de vele dijkwerkzaamheden. Volgend jaar nieuwe kansen en mogelijkheden.

Idee voor volgend jaar, ieder werkgroep één kortere excursie zo aan te passen dat het ook interessant is voor kinderen. Of te wel thema “kinderen”