Nieuw treinstation in Rotterdam West

Het plangebied rond het nieuwe station ‘Rotterdam Van Nelle’.
Al langer bestaat het plan om meer stations aan te leggen in de lijn van
Rotterdam naar Leiden – Amsterdam, via Den Haag Hollands Spoor – de
zogenoemde ‘oude lijn’. Een van die stations in het plan moet komen ter
hoogte van de zogenoemde “Van Nelle-knoop”, in Rotterdam-West. Dus
ongeveer op de plaats waar de spoorlijn aftakt richting havens, de (niet meer
gebruikte) havenspoorlijn. Andere locaties van nieuw te bouwen stations zijn
Schiedam Kethel en Stadionpark; zie het kaartje. Het plan is actueel geworden
nu de gemeente Rotterdam een gebiedsuitwerking heeft gelanceerd. Op
vrijdag 18 oktober vond een hoorzitting plaats in de Raadscommissie Klimaat,
bouwen en wonen (beleidsgebieden die wethouder Zeegers in haar portefeuille
heeft).

Behalve een nieuw station is er woningbouw (circa 2000 woningen) gepland in de omgeving van het
stationsgebied. De exacte locatie van het nieuwe station is nog niet bepaald: ofwel ten westen ofwel ten oosten van
de Schie.
Diverse natuurgebieden en recreatieve voorzieningen worden er potentieel door getroffen, zoals het terrein van de volkstuinverenigingen

Streven naar Verbetering, VTV Tot nut en genoegen, de stadscamping,
stadstuin Vreelust, kinderboerderij De Bokkensprong, het Essenburgpark en de Spoortuin.
Uitzicht vanaf het hoogliggende pad in het Essenburgpark, langs de spoorlijn. Bedreigingen Behalve de ingrijpende verdichting in het plangebied en omgeving, met alle consequenties daarvan, blijft het Essenburgpark (en de Speeldernis) bestaan.
Wel is het zorgelijk, dat er op de huidige schetsen allerlei (fiets- en
wandel-)verbindingsroutes tussen noord- en zuid staan ingetekend ter hoogte van het Essenburgpark. Dus onder het spoor door. Dat zou het karakter van het park ingrijpend veranderen.
De grootste maar ook minst waarschijnlijke bedreiging bestaat hieruit: er is kans dat Prorail / ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat besluit om de ‘hoogfrequente spoorverbinding’ tussen Dordrecht en Leiden niet 4x, niet 8x maar 12x per uur te laten rijden. In dat geval moet er eenongelijkvloerse treinscheiding komen. Oftewel een betonnen brug van 21 meter hoog, die start bij de Spoortuin en de hele lengte van het Essenburgpark beslaat. Dan moet worden. De facto zal dat kunnen eerkomen op het opofferen van Spoortuin en het hoge deel van het Essenburgpark, om niet te spreken van jarenlange bouwput voor de deur en een lelijke betonnen bak op palen.

Natuur verbindt
Diverse belangenorganisaties hebben ingesproken bij de zitting op 18 oktober,
onder meer de Groene Connectie en Stadspark West. Zij hebben er de
aandacht op gevestigd dat het gebied al waarde heeft en dat er al van alles
gebeurt. Het gaat niet alleen om natuurwaarde, maar om verbinding,
sociale cohesie. Groen verbindt, brengt mensen samen, creëert samenwerking
tussen mensen – in kleinere en grotere initiatieven die plaatsvinden in of
dankzij de natuur in de directe omgeving. De Groene Connectie geeft
hieraan al jaren vorm.

Stadspark West – misschien heb je er nog niet van gehoord of over gelezen. Stadspark West is een idee én een feit.
Stadspark West zie je als je de twaalf volks- en nutstuincomplexen, de Groene Connectie, het Essenburgpark, de Spoortuin, Pluktuin, Speeldernis, het Roel Langerakpark, Vroesenpark, Diergaarde Blijdorp, Park 16Hoven, Kleinpolderpark, Camping, Manege en het Bikepark en meer verbindt met elkaar en met het buitengebied. Als je op de kaart van de stad deze gebieden
ook nog verbindt met de groene randen, bermen, waterlopen, jachthavens, speelterreinen en sportvelden zie je een cultureel en natuurlijk zeer divers ‘park’ dat ruimte geeft aan Rotterdammers en flora en fauna in de verhitte en versteende stad dat essentieel is voor een gezonde toekomst voor West én de hele stad. Kijk eens op de website van Stadspark West, die feiten en vergezichten schetst van dit stadspark, dat versnipperd lijkt maar verbindend werkt.
Bronnen
– Website gemeente Rotterdam:
https://rotterdamraad.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Document/
b7fc94e7-4f86-42b8-8196-c7ae4775d7bc?documentId=9832831b-6f9b-4432-
aa96-b5bc20c38eab
– Persbericht van de gemeente Rotterdam:
https://www.rotterdam.nl/nieuw-treinstation-en-woningen-in-van-nelleknoop
———————