Vogelwerkgroep

De Vogelwerkgroep van het IVN Vijlen Vaals doet jaarlijks meerdere tellingen door heel de gemeente Vaals. Elk jaar komt zij met een uitgebreid rapport over deze tellingen en biedt dit rapport aan de diverse instellingen zoals de vogelstichting. Voor dit geweldige werk is Hans Phijl in 2014 dan ook koninklijk onderscheiden.

Woordvoerder: Hans Phijl,
tel.: 043 - 306 32 07
email: h.phijl@kpnmail.nl

1)

Hans Phijl onderscheiden

2)

Roofvogelverslag 2015

3) Vogelbestand van de Gemeente Vaals

Ieder jaar is de Vogelwerkgroep zeer druk in de weer om het vogelbestand van de gemeente in kaart te brengen. Hieronder vindt u het verslag van de Vogelwerkgroep. Daarnaast zijn enkele grafieken hieronder te vinden over het aantal nestkasten dat wordt bijgehouden en een grafiek van het overzicht van verschillende vogelsoorten.
(met medewerking van Jacques Seezink)

vijlenvaals_vogelwerkgroep_2014.pdf

vijlenvaals_vogelwerlgroep_grafiek.pdf

vijlenvaals_vogelwerkgroep_nestkasten_grafiek2014.pdf

4) Kerkuil braakt Hazelmuis

In het kader van een onderzoek van de Zoogdiervereniging stuurt Hans Phijl van onze Vogelwerkgroep braakballen op die hij vindt bij de nesten en rustplaatsen van uilen. Na de benodigde formulieren ingevuld te hebben worden de braakballen naar de Zoogdierenvereniging gestuurd die ze op hun beurt weer doorsturen naar ervaren uitpluizenaars. Deze mensen pluizen de braakballen helemaal uit en onderzoeken welke dieren de uilen gegeten hebben aan de hand van de botjes die in de braakballen zitten.
Bij toeval vond één van deze onderzoekers een schedel van een hazelmuis in een braakbal die door Hans was opgestuurd.

vijlenvaals_kerkui_braakt_hazelmuis.pdf